Balkongodling iFokus

Balkongodling

Läst 162 ggr
NiklasTyreso
3

På min balkong 1/6-23

IMG_20230601_135939075_HDR~2.jpg

På balkongen har jag chili, fem sorter men bara Biqinho syns nere till vänster på bilden.

I en murarbalja på golvet odlar jag ashwaganda, plantor med runda blad, några syns längst ner till höger.

I bakgrunden på bilden syns ett par pelargoner och en "poratisblomma" som jag tog som stickling förra året.

Utanför bild: Har även ett antal kaktusar, aloe, läkelök och jordärtskockor.

Längs baljongräcket trängs 9 plantor chili. Mest min egen baccatum chili men även roccotoo och en chinesisk bondchilli från zhaoxing.

Chilina på balkongräcket behöver växa till innan jag visar foton.

• Redigerat 2023-06-01 14:19 av NiklasTyreso
Pyttelite
1

Vilka tjusiga kaktusar!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

NiklasTyreso
0

Tack!
Jo, kaktusar har en viss charm!

Pyttelite
0

Är det en spaljepelargon du har som växer så kraftigt?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

NiklasTyreso
0

#3 ursäkta sent svar.

Öhh spalje?

Min stora kraftiga pelargon fick jag från en granne som hade tagit ett skott på semestern i medelhavet för många år sedan.

Den har blommat konstant hela sommaren med blommor vars rosa färg är så nära blått en pelargon kan komma.

Minn andra pelargon har rosa blommor som nästan drar lite åt orange.

NiklasTyreso
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma plats ett år senare!

NiklasTyreso
0

Jag har i många år odlat och förädlat chili. I år fick jag 20 liter chili, frysen är full!
Min främsta chili kommer jag endast odla 3 plantor (ist för 6 st) med nästa år för att inte få för mycket och för att kunna förädla en annan chili.

Jag har samlat massor med frön från mina Roccotoo peppar och eftersom bibloteket i Enköping (där jag bor) har ett frö-biblotek där man kan lägga egna fröer och byta med andra odlare så kommer ett antal fröpaket läggas där nästa vecka.

ticarlito
0

#6: Vad gör du med all chili när du får så där mycket?!

r_schwartz
2

#7: Själv använder jag färsk chili i grytor, såser och sallader ,det ger både hetta och fräsch smak. Du kan också hacka ner den i marinader, göra egen chilipasta eller frysa in för att använda senare.

Jag har kikat på den här sidan för inspiration i sommar, och här finns massor av bra tips på fler roliga grejer man kan göra med chili: https://sv.thechili.life/anvandning/vad-kan-man-gora-med-chili/.

Vad kan man göra med chili? Upptäck 13 smarta sätt att använda chili – från att torka, frysa och göra pulver till het sås, guacamole och mer!
NiklasTyreso
0

#7 Mest fryser jag in in chili idag, men tidigare har jag mjölksyrat, jäst och saltat chili.
Jag äter själv 5-8 liter chili per år.
Har en smakrik (inte bara stark) habanero, en jättegod annum-chili, en baccatum, en frutescens (i köket, inte på balkongen) och en pubescens. Genom att ha olika arter så korsar de sig inte självmant så gärna utan håller sig sortäkta.

Jag gör mycket grytor med baljväxter och vegetabilier och då är det gott med olika chili-smaker att variera med.

Eftersom jag får tillräckligt med chili från balkong-odlingen för min årsförbrukning så minskade jag antaalet chili på balkongen 2025 och ökade mängden pelargoner och kaktusar som jag köpt på tradera.

• Redigerat 2025-12-12 21:51 av NiklasTyreso