Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etiketterutanför-ämnetvinter-på-balkongeninglasad-balkong-och-växthus
Läst 373 ggr
Pyttelite
4

Äta ute i Coronatider

Idag blev det en kvällsmiddag på balkongen.

Lite goa filtar och en växthusfläkt plus att kylan inte riktigt kommit än.

Det var snöblandat regn när jag cyklade hem.

Alldeles för tidiga vintervibbar så då gällde det att vara uppfinningsrik för att hålla modet uppe.

I vilket fall hade vi en trevlig stund på balkongen där vi samsades med den nyss hemkomna pelargonsamlingen och andra trevliga växter.

Några tända ljus och filtar och ett glas rödvin till maten gjorde inte det hela sämre.

Hur är livet på era balkonger så här års?

Är de redan vinterskrudade eller har ni kvar lite av senhösten hos er?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Herveaux
2

#0: Jag tar fram kofoten och bänder in ett inlägg som egentligen handlar om en inglasad altan, men det får vara nära nog. 😋

Idag så bjöd chefen (hästgårdsägarinnan) mig och hovslagaren på lunch efter dagens jobb. Vi satt då på nämnd inglasad altan i kortärmat allihopa och åt en underbar kycklingsallad.
Solen sken och de inflyttade blommorna (för många sorter för att jag ska komma ihåg dem alla 🤔) trivs så bra att några av de valde att blomma en omgång till, så vackert.
Så än så länge kan vi njuta av senhösten. 🧡

Edit. Bäst att tillägga att chefen är van vid att hålla hov för mycket folk så det finns utrymme att hålla vettigt avstånd runt bordet. 😊

// Harley

• Redigerat 2020-11-04 21:16 av Herveaux
Pyttelite
0

#1: Låter verkligen trevligt och en fin dag att minnas!

Snart kommer vintern.🙁

Staffan
0

#1 #2 Vilka härlig beskrivningar, låter underbart.

De helger jag har min grabb hos mig brukar vi åka ut till landet. I huset bredvid vårt så bor mina föräldrar och de har man ju träffat sparsamt under det här året. Vi äter alltid ute när vi äter tillsammans och det fungerar faktiskt bra. Man får välja mat som håller sig varm och gärna också tillagas i gjutjärnsgryta som håller värmen länge. Annorlunda absolut men också på sätt och vis mysigt. Viktigt bara att se till att ha belysning som är varm, det gör så himla stor skillnad.

// Staffan

Herveaux
0

#3: Håller med, Pyttelites och dina middagar låter supermysigt!

// Harley

Pyttelite
1

#3: Det är den positiva delen av undantagstillståndet att man kan uppfinna stunder som berikar trots allvaret.

Caeli
0

Min balkong är inte inglasad och har inget tak. Det enda liv som finns där nu är två streptocarpus. Utvisade på grund av lusangrepp… 😟

Staffan
0

"streptocarpus" - Inser igen att jag vet väldigt lite. Vad är en "streptocarpus" för någonting? Tror aldrig ens jag hört ordet förut?

Pyttelite
0

Heter oxå kornettblomma - finns i många olika varianter.

Här ett inslag från Krukväxter iFokus.

https://krukvaxter.ifokus.se/discussion/1410268/veckans-krukvaxt-mars-2018-kornettblomma

Staffan
0

#8 Då är jag med. Den blommar väl inte fortfarande?

Caeli
0

#9: Nej inte just det här exemplaret. Men så här såg den ut tidigare i år.

streptocarpus

• Redigerat 2020-11-05 20:36 av Caeli
Pyttelite
1

#10: Fantastiska blommor och lite likt en kornett om man har lite fantasi. 😊

Caeli
0

#11: Ja den är ju faktiskt ganska fin… Blir påmind nu när jag ser bilden! 😀 Får kanske ta in den igen innan den fryser ihjäl. Vilket jag hoppas att lössen har gjort!

Pyttelite
0

#12: Du kan föröka genom att ta bladsticklingar.

Caeli
0

#13: Har aldrig testat men får kanske göra det nu. 🙂

Åsa S
1

Inga middagar på Min balkong även om den är inglasad och med ett litet element på eftersom jag kanske har ett av de svenska rekorden i hur mycket växtlighet kan man fylla en balkong med jag har jämt sjå att pressa mig mellan växterna för att vattna dem

Pyttelite
1

Fortfarande några luncher och middagar på balkongen men man får klä på sig.