Övervintra växter på inglasad balkong?
Tänkte övervintra en del plantor men det blir kallt på balkongen trotts att den är inglasad.
Någon som har erfarenhet av att värma upp den inglasade balkongen i ett odlingstält eller dylikt. Det får inte gärna gå under 10grader och inte häller lägga 100lappar på elen varje månad.
Det beror kanske lite på var man bor men jag har citronbuske, lager, rosmarin, myrten, pelargoner mm. Ute året runt på min inglasade balkong jag håller runt +5 och växterna har jag ställt på bort det är ju kallast på golvet där kan det vara minusgrader. Jag har en frostvakt + jag brukar ha balkongdörren öppen när jag är hemma och på natten men jag bor i stockholm och vi har sällan några superkalla vintrar.
Balkongen utsida brukar bestå av plåt, och metall leder effektivt ut värme från balkongen. Jag har läst om folk som isolerat sina balkonger med frigolit så att de inte förlorar värme så lätt.
Vår ena balkong är inglasad, men den är för stor och otät för att kunna värmas upp. Tidigare har jag haft cellplast och bubbelplast runt mina blomlådor, men nu senaste året hade jag inte det och de klarade sig ändå. Det beror ju naturligtvis på vilka växter man har och hur sträng vintern är. Pelargoner t.ex. brukar inte övervintra (de har gjort det en gång på 10 år). Clematis, jordgubbar björnbär, vinbär, nävor, gräslök, klöverblommor m.m. brukar klara sig över vintern på både den inglasade och den icke inglasade. Men det beror på hur vintern blir, jag hade t.ex. en gång ett stamäppelträd, första året fick den ett äpple, andra året två äpplen och 3:e vintern dog den! Jag tror det blir billigare att skaffa härdiga växter och chansa än att värma upp en balkong över vintern.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
En växt som är härdig på friland är ofta inte vara så härdig att den klarar att få rotsystemet utsatt för minus -10-20 grafer Celsius.
När luften är minus -20 grader är rötter i marken oftast inte lika kalla. Oftast skyddas de av snö.
Växter i kruka har inte samma skydd för rotsystemet och fryser lättare ihjäl under vintern.