Balkongodling iFokus

Balkongodling

Läst 692 ggr
Melonclementin
0

Odla vattenmelon på balkongen

I år ska jag odla vattenmelon på balkongen i ett litet Växthus av plast från biltema. Någon som har erfarenhet av det?

Jag har begränsad höjd eftersom "växthuset" har flera hyllplan. Kommer inte melonen ligga på jorden eller hänger den i stammen? För stammen kommer jag behöva beskära så den blir max 60 cm hög ungefär.

NiklasTyreso
0

Jag har någon gång sett en person stoppa in melonen medan den är liten i en nylonstrumpa. Strumpan bands upp i något rör ovanför. Då kunde melonen växa i storlek utan att tyngden bröt sönder plantan.

Melonclementin
0

#1: Jaha men Gud va smart! Ska tänka på det om jag får problem i sommar 😊

Åsa S
1

Tveksamt till om du kommer få frukt ifall du klipper ner den. Melon kräver stor jordvolym typ 20 liter och ett stort kraftigt bladverk för att den ska klara av att producera frukter. Jag tror faktiskt att du har större chans få frukt utanför växthuset ifall du sätter ut en avhärdad planta i juni när det blivit varmt och spaljerar upp den. Sår du egen planta är det lagom så i början av maj. Chansen är större än vad det är ifall du sätter den i en liten kruka i ett plastväxthus och klipper ner den hela tiden.

Melonclementin
0

#3: Min tanke var nog att sätta den i en 11 L kruka och låta den få några blad men sen bli beskuren vid 60 cm höjd. Men ska absoluta tänka på det du skrivit. Det ligger nog något i det! Kanske ska experimentera med två stycken!

NiklasTyreso
0

Melonerna är slingerväxter som kryper längs marken.
Jag är inte säker på att en slingerväxt som blir flera meter lång kommer blomma och ger frukt om den klipps ned till 60 cm, men du får nog några stora fina blad.

I en stor låda, med mycket vatten, sol och näring så går de nog att odla på balkongen.

Var jag dig skulle jag använda metallställningen och hyllplanen till ditt Växthus, men ta bort plasthöljet.
Jag skulle ha en stor odlingslåda längst ned under ställningen och sedan binda upp och låta växten slingra sig fram över hyllplanen ovanför. Har du hyllplan kan melonerna ligga och växa där utan att behöva hängas upp i nätpåsar.

(Ifokus infogade en länk i min text utan min vilja, den har inget med min text att göra).

• Redigerat 2022-06-04 02:59 av NiklasTyreso
Åsa S
0

Japp en grön växt blir det men det lär inte bli nån frukt ifall den klipps ner och med tanke på rätt liten kruka. Det krävs ett rätt stort bladverk för att kunna försörja bara 1st frukt