Pallkrage på balkong
Någon som har tips på hur jag bäst vinterisolerar min pallkrage på balkongen….
Har även byggt en fristående blomlåda på 2 meter, höjd 45 cm, bredd 50 cm, utan botten, som står på gräsmattan vid staketet. Kommer snart fylla med jord o perenna växter.
Behöver den isoleras?
Pallkragen måste ha en botten så jord och vatten inte rinner ner till grannarna.
Krukor och lådor kan ställas mot husväggen och täckas med mattor för att minska effekten av frost.
Det är lättare att övervintra plantor utomhus i marken, för marken blir inte lika kall som vinter luften som krukorna förvaras i.
Åh vad häftigt att du har en pallkrage på din balkong!
Det tar mig tillbaka till ett minne jag aldrig kommer glömma.
Jag och min mor åkte för att handla frön. Jag ville odla något på Min balkong, något ätbart. Mor väntar i bilen medans jag går in i blomsterbutiken, det var under Coronapandemin.
Jag tittar i frö-hyllan och funderar på vad jag ville odla. Morötter… Potatis? Potatis it is! Men såg inga potatis-frön. Så jag irrade omkring i butiken för att sedan ta hjälp och några (många) minuter senare kommer jag ut med en pallkrage och sätt-potatisar(?) och jord.
Mor blev upprörd, hon hade fått vänta länge. Jag skulle bara handla frön lite snabbt… Och pallkragen skulle inte fått plats på Min balkong endå (eventuellt). Det blev att lämna tillbaka allt (förutom sätt-potatisen) och sedan åka hem. :)
Jag är emot vaccin-pass. Speciellt efter att jag såg en video där Cristian Terheș talade om detta ämne.
#2: Så tråkigt - det går faktiskt att så potatis även om jag aldrig gjort det.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.