övervintra grönkål?
Jag har två grönkålsplantor på balkongen som fortfarande verkar vara ganska ok. Är det någon som vet om grönkål är flerårig och kan övervintras?
Flerårig tror jag inte, men den kan skördas långt in på vintern och tål kyla bra. Om det inte är snö på den så täck den löst med något om det är många minusgrader på nätterna. Jag förlorade nyss en pak choy som var så fin.
#1: Tack för ditt svar :) tyvärr snöade det inatt och idag är dog den kallaste dagen som varit den här vintern så får väl se om det är för sent att täcka över dom. Kanske är bättre att satsa på att så nya istället :)
Har aldrig provat att odla pak choy. Är den svår? Fungerar det på en balkong?)
Jag hade mina pak choy i stora krukor på balkong och terrass. Sådde dem när gurkorna började vissna ner. Plockade ända till december.
Om det har kommit snö på grönkålen så har den ju lite skydd. Ge inte upp än! 👍
#3: Håller tummarna att den klarar sig 😊 Har börjat fundera lite vad som ska finnas på balkongen i år. Blir ganska snabbt fullt på en balkong men pak choy är ju ganska gott så är kanske värt att prova 😊
Tänk på att du kan plantera ihop höga och låga växter, som jag gjorde med min gurka och pak choy. När gurkan ränt iväg och börjar bilda frukter kan man sätta lägre saker runtomkring. Jag satte också basilika, mangold och sallad runt Tomater, gurka och paprika. Det fungerade jättebra. Du kan göra likadant med örter som rosmarin och timjan.
#5: Jättebra tips 😊 Du råkar inte veta något som man kan samplantera med paprika och chili som håller skadedjur borta?
Nej, tyvärr inte. Men jag vet ett bra ekologiskt medel mot ohyra och det är neemolja. Man blandar olja, vatten och jag tror lite diskmedel i en sprayflaska och sprayar på. Det finns recept på nätet. Oljan stelnar fort så man får värma allt lite i mikron varje gång man skall spraya, men det är verkligen bra.
Sedan beror det lite på vilken ohyra du har. Mot en del hjälper såpa, mot en del bikarbonat.
Att gödsla mycket hjälper också plantan att hålla sig stark och mindre mottaglig för angrepp. Hönsgödsel funkar till det mesta. Lite blodmjöl och benmjöl som extra tillskott kan också funka. Alla gillar dock inte benmjöl, men det kan du kolla upp på nätet.
#7: Tack för tipsen. För om chilin och paprikan ska få va kvar i år så lär det behövas, tycker dom drar till sig bladlöss.. 😟 och sedan något som jag inte vet vad det var, såg ut som små svarta prickar och sedan vissnar bladen?Så tråkigt med ohyran för annars gillar jag både paprika och chili.
Får skärpa mig med gödslingen kanske.. Har aldrig hört talas om neemolja men det kanske kan va värt att ha hemma 😊
Grönkål kan du ha hela vintern, har haft dem i snö o kyla funkar jättebra.
Dessutom hade jag ny plockade morötter till Julbordet, smakade suveränt men måste ätas direkt efter upptagandet, ruttnar fort efter ett tag.