Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikett: krukväxter-och-blommor
Läst 4172 ggr
Miss3577
2

Lavendel på balkongen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har haft lavendelfrö i en kruka på balkongen över vintern, trodde aldrig de skulle gro men för några dagar sedan så kom dessa små plantor fram (se bild). När ska jag plantera om dem och kommer de hinna blomma till sommaren tror ni? Balkongen min har sol från klockan 13.

Sabinan
1

När plantorna fått ca 2-3 blad till, kan du plantera de två och två i små krukor, låt de växa till sig.
Plantera om dom en gång till när krukorna börjar kännas för små.
I början bör de stå skyddade från alltför mycket sol, vind och regn men allt eftersom står de bättre emot detta. (jag antar att de stått ute på balkongen över vintern)
Har du tur, bommar de litegrann redan i år, nästa år blommar de garanterat 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell. 
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
1

Lavendel gror bäst efter kylbehandling eller stratifiering. På balkong är nog övervintring svårt eller mycket svårt. Omskolning av unga plantor ska aldrig göras förrän minst 2 riktiga blad har utvecklats.

Sabinan
1

Jag måste rätta mig själv lite i#1 Jag menade att du ska vänta till det kommit upp 2-3 bladpar innan du omskolar plantorna.

Jag har själv haft lavendel i kruka på altanen i några år ch det har gått bra.
Men jag bor på Västkusten i zon 2 och har krukorna under tak samt nära husväggen.
Bor man längre norrut är det svårare att få lavendel i kruka att överleva. Men med mycket isolering under och runt krukan kan man göra ett försök, till hösten/vintern.

Bjornen
1

Hos mig är övervintring av lavendel på friland svår.

Miss3577
1

Tack för alla tips! Jag bor i södra Skåne så då borde det kanske gå att övervintra om jag isolerar krukan lite :)

Sabinan
1

#5 Då kommer det gå bra att övervintra lavendeln 🙂
Tror snarare att regn och mycket fuktig kruka är sämre för övervintringen i våra lägre zoner än kylan.

Shailina
2

Lavendel klarade sig hos oss att övervintra ute, vi är son 5/6, så länge jorden var väldrenerat och inte lerig. Jag planterade den i leväggen sydvänt, men den sto ute året om och blommade varje år.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

dumbell
2

Om man inte ska övervintra lavendel (Känns ganska svårt här i norrland 🤔) När kan man då börja ta ut den samt när ska man börja ta in den ungefär? Om man har dom i kruka på balkongen dvs.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Eda
4

Jag lyckas aldrig med lavendel på balkongen fast jag fuskar och köper färdiga plantor. De brukar vissna innan sommaren är slut! Kan det bero på att jag har för fuktig jord?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sabinan
2

#8 Du kan ta ut lavendeln när den värsta frostrisken är över. 
Låt de vänja sig vid utomhusklimatet lite sakta (under ca 1-2 veckor och vattna sparsamt samt klipp dom om de ser vildvuxna ut.

#9 Ja, jag tror du vattnar de för generöst. De vill helst stå ganska torrt och med mycket sol.
Du kan prova att plantera de i sandblandad jord, det fungerar bra för mina lavendel jag har i kruka.