Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettallmänt
Läst 1173 ggr
Stephanie
2

Hydroponisk odling

Är det nån här som har testat på hydroponisk odling (hydroponics på engelska)? Jag läste på lite om det när jag började odla förra året men tyckte att det lät för krångligt och valde att odla vanligt istället. Nu fick jag ett nytt ryck och jag insett att det inte alls behöver vara krångligt! Så nu är planen att sätta upp ett simpelt DWC system och se om jag kan få upp lite sallad i det 🙂

För den som inte vet så går hydroponisk odling ut på att man inte använder jord. Istället växer plantorna i ett icke-organiskt ämne, typ leca-kulor, och sedan går rötterna direkt ner i en behållare med vatten med näring tillsatt. DWC står för Deep Water Culture och är ett sätt att odla hydropniskt på. Utöver det finns bland annat "Ebb och flod", droppsystem etc.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
1

Jag kan förresten tillägga att folk som odlar marijuana ofta verkar använda sig utav hydroponiska system, och det är lätt hänt att hamna på såna sidor när man googlar. Givetvis är det inget sådant jag tänker syssla med! 🙂

Gurgil
0

Det är någonting nytt för mig Men jag håller mig till det vanliga sättet fritt från kemiska ämnen

Linnea
2

#2 Kemiska ämnen? Syftar du på konstgödsel? Man kan odla hydroponiskt med naturgödsel tex akvarievatten.

Skynda långsamt så går det fortare.

Stephanie
1

Jag vet inte heller riktigt vad Gurgil menar? Det är ju samma slags gödning som man använder till plantor i jord..?

72mm
1

#1 Så svenskt av dig att tycka dig vara tvungen att ta avstånd😉 

Fast det är ju ganska bra att cannabis-odlarna är så intresserade av hydroponics (det verkar vara  effektivt), då de utgör en mycket bra kunskapsbas för oss som är mer intresserade av Tomater. Det finns åtskilliga affärer på nätet med bra utbud av belysningar och hydroponics-utrustning för "grönsaksodling" som troligtvis inte annars skulle finnas. 

Det finns ju många sidor av allt menar jag…

#3 "Man kan odla hydroponiskt med naturgödsel tex akvarievatten."

Precis. När man använder fisk för att gödsla vattnet till odlingen brukar det även kallas aquaponics, iaf när man ser både fisken och växt-odlingen som mat/produkter. Fast jag antar att det tekniskt sett är samma sak, även om man inte har för avsikt att äta Nemo.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Stephanie
2

#5 Haha, nä det bara slog mig att om folk blir nyfikna och börjar googla så är det inte omöjligt att de hamnar på sidor av folk som odlar cannabis, och jag ville inte att folk skulle missuppfatta mitt inlägg 😃 Själv uppskattar jag dom bara då de besitter mycket kunskap!

[Udoon]
0

#2 Eftersom i stort sett allting består av kemikalier (inklusive människan), göder du dina växter med typ Higgsbosoner eller liknande då eller?😎

Inte gett mig på hydroponics än, men jag vattnar alla mina krukväxter mad akvarievatten, och det växer så det skriker om det😃 Även sett ganska många som satt till exempel gullranka, monstera eller annat med bara rötterna i akvarium, så kanske inte riktigt aquaponics eftersom man inte äter fisken, men det verkar inte vara särskilt svårt. Är du nyfiken så prova, värsta som kan hända är att det inte tar sig👍