Har du börjat så inför 2016?
Det är ju fortfarande snö och kallt ute.
Men ändå är det trevligt att planera inför odlingssäsongen 2016.Har du redan sått något? Eller planerar du göra det snart?
Jag själv ska börja med mina chilisådder denna vecka ( och hoppas på att de inte blir uppätna av katterna, som förra året 😕). Känns riktigt härligt att få sätta igång med odlingarna så smått 🙂
Inte sått än, inte skickat efter fröer än, Runåbergs har inte fått in alla nya fröer än i butiken. Men blir nog lite sellerisådd om ett par veckor de behöver riktigt lång utecklingstid det är det enda jag sår innan mars.
Nepp har inte sått nått men odlar en kokosnöt och ananas 😄😄😄
#2 Vad spännande med kokosnöten, Gurgil!
Även jag har provat odla ananas, det gick, till min förvåning, hyfsat bra.
Man skär av den Sen plockar man bort bladen så mkt som på bilden Sen lägger man den i glas med vatten tills det kommer rötter Sen sätter man den i jord Och om ca 5 månader kommer det en frukt
#5 Jag gjorde liknande som du gjort 🙂.
Dock så växte den så sakta och tog upp en massa plats så jag slängde den, då jag tröttnade på den innan den fått någon frukt…
Jag tänker vänta ett tag. Har planer på att sätta frön till pelargoner.
Jag har sått fyra chilli och en kruka Ashwaghanda. Fröna av annum-chilli, Japone och cayenne, grodde väldigt bra men av baccatum-chilina Peruvian pointer kom bara en upp och inget hittills av dedo de moca. Det har i o f s bara gått 12 dagar sedan sådd. Massor med små groddar av Ashwaghanda (indisk ginseng). Jag sår nog igen i vår om baccatumchillin vill ha bättre värme än 20 grader.
#8 Vad intressant med Indisk ginseng, jag har aldrig hört talas om denna innan.
Och många chilisorter har du också, själv kommer jag bara så två olika sorter, en okänd sort och Bhut Jolokia.
Jag ska försöka så chili i år.
Förra året vårdade jag ömt en chiliplanta som jag köpt på en stormarknad. Den fick en ståtlig frukt men det visade sig vara en paprika. 😃
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det enda jag har sått än är krasse, men det gör jag året runt eftersom jag tycker det är så gott :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag ska så nu idagarna. Jag kommer börja årets frösådd med en chili som heter Long Slim
Nu har jag köpt frön till chili och basilika! 👍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Förra årets chiliodling gick helt åt skogen, pga den kalla sommaren på helt oskyddad balkong. Hade tänkt låta bli I år - men jag frågade min chiliodlande chef om jag kunde få ett par frön. Han gav mig en påse med 10 blandade frön, av 5 sorter, så att jag inte ska veta vad det är… ska bli spännande. I alla fall inte de allra starkaste sorterna. Jag har sått dem.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag hade tänkt så i början av februari mesta föra att det kliar i de gröna fingrarna men ska på semester i början av mars så väntar till efter den istället så ingen behöver vara växtvakt.
Däremot har jag planerat årets sådd och hoppas på att kunna bygga ett litet Växthus och några odlingslådor på min uteplats.
tänkte prova så aburgine , funkar de svarta fröna man får från själva grönsaken?
ska man så i vanlig såjord?
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Japp dem funkar Köp yrkesodlarjord eller grönsaksjord på blomsterlandet De funkar jättebra
#18 okej , ska jag låta fröna torka ut lite eller plantera ner dem direkt i grönsaksjord? … ska bli så roligt..kan man göra desamma med tomatfröna?..
tänkte också prova lägga ut vitlök och potatis också om någon vecka.. ska försöka fixa med odlingbäddarna i nästa vecka.. så roligt det här.. har gott å längtat så länge..
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
Ja du kan torka fröna i en vecka sen sätter du bara de i jorden ca 1,5cm djupt Samma med tomatfröna Tips Ta fröna från körsbärstomater och plommontomater dem är jättegoda och du får stor skörd
#20 åå va skojj, då ska jag omedelbart pilla ut fröna från både aburginie och körsbärstomaterna vi har hemma hihi.. också så var det grönsaksjord som ska inhandlas… 👍
Ja men personligt så tycker jag att du ska köpa yrkesodlarjord som den heter Den funkar till alla sorters växter
har inte sätt någon sådan i handelsträdgårdar därför tänkte jag det blir lättast att hitta grönsaksjorden hahhaha men om jag hittar den så köper jag istället hem den. tack för tipset.. finns det mer frön man kan hitta i skafferiet som är något att ha?
Ja men vad har du i skafferiet
paprika har ju frön, men lär de ens bli något av det?
Ja självklart Jag odlade paprika från frön som jag tog från en paprika Det blev massor paprikor av plantorna Men tänk på att de inte växer så fort
jag kan prova, får hoppas jag klarar det hahahaha inget vill riktigt gro inomhus hos mig … hoppas det går bättre på friland på våren då hahaha
jag måste säga att jag vet inte. Jag har aldrig testat det
När det gäller jord är det mycket liten skillnad på alla olika sorter påsjord så köp det som finns. Man behöver ändå gödsla hela sommaren på grönsaker.
En varning att ta frön från köpestomater är att de kommer från väldigt höga sorter eftersom de odals på rep som man kan vira ner. Så tänk på att det inte blir några busktomater av dem men goda och bra skörd ger de nog allt. Jag som endast har tillfälliga små låga typ 1 m "växthus" fick en chock när jag gjorde så och de växte ur växthuset supersnabbt.
Du an också ta frön från phyialis, de frön man tar direkt från frukten gror mycket bättre än köpesfrön och jag strödde bara ut blöta frön på jorden eftersom de är ljusgroende. Men samma problem med höga gängliga plantor.
Nu har solen börja ge sig till känna här i norr och då kliar det extra mycket. Ska dock hålla fast med att inte så nått innan jag kommer hem från semestern.
Har dock kommit på att bygga en arbetsbänk i sovrummet som blir uppdelad i två delar. En till mig med blommor, symaskin mm och en till sambon för han airbrusch pyssel. Tror då jag kan få riktigt bra med plats för odlingar i år.
Pumpa har jag odlat från frön inomhus och sen planterat i komposten.
Vet inte vad det var för sort men det blev långa rankor som växte in
till grannen, pumpor blev det på rankorna.
jag har inte börjat så än det blir närmare mitten av feb och början av mar.
Jag undra om det är någon som förkultiverat gurka, zucchini, pumpa eller squash oh sen plantrat ut i en pallkrage som står i lä?🙂
( Ellrose Hamsteruppfödning)
#34 Nej, jag har aldrig förkutiverat gurka, zuccini/squash.
Däremot är det något som jag odlade varenda år förut, när jag bodde i hus. De har så god växtkraft att jag fick fina skördar, fastän jag ibland sådde sent.
Men så bor jag i zon 2, bor du mycket högre upp än så, kanske det är bättre att förså.
Som vanligt har jag för många plantor. De är nu omskolade en gång. Cayennpepparen är riktigt snabbväxande. Jag får nog ge bort vissa plantor på jobbet.
#36 Lyckostarna på jobbet! 👍
#35 jag bor i zon 4/5 bor i Gävle🙂
( Ellrose Hamsteruppfödning)
O'o ja jag håller med sabina😄
Jag bor i zon 6 (Luleå) och jag brukar förså gurka och liknade växter ganska sent typ april för att annars blir det så stora att jag i te får plats med dem. Ifjol fick jag dock två mini pumpor (5 cm) och X-anta djungelgurka á 2-3 cm annars var det dåligt men sommarn var ju en katastrof med. I år ska jag kanske försöka bygga ett provisorisk Växthus då jag flyttat till lägenhet i markplan och hoppas på en bättre so mar 😃.
Nu har jag börjat så rotselleri och stjälkselleri
Jag hoppas mina sticklingar av Åbrodd ute på balkongen klarar vintern. Min plan är att ha en stor kruka Åbrodd och en kruka mynta för att kunna sitta och njuta av dofterna varma sköna sommarkvällar.