Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettallmänt
Läst 2433 ggr
[Sabina]
3

Årstiderna

Jag tycker det skulle vara roligt att få höra hur ni har det med årstiderna i vårt avlånga land. 
Hur ser det ut hos er just nu?

[Sabina]
1

Just nu kommer våren med full fart här på västkusten. Omkring 5 grader varmt.
Gräset är grönt och krokusarna blommar. 🙂

Stephanie
1

Här i mitten av Sörmland är det snö, grått, blött och slask ungefär. Ena dagen är det vårfint, andra dagen snöar det igen… Jag börjar bli trött på det nu! 😛 Har inte sett så mycket grön än.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Surpan
1

Stockholm har grått, blött och mulet. Det regnade i morse. Igår hade vi dock sol och fint. Men någon vår vågar jag inte hoppas på, kanske blir ett snöfall till.

/Surpan

VildaVittra
0

Här i Uppsalatrakten är det lera, åter lera och snöfläckar om vart annat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
1

Idag ser det ut att bli en molnig men ljus dag här, varmt blir det nog också då tempen står på 8 grader redan nu på morgonen 🙂

tlover
0

Här i södra Lappland ligger snön fortfarande kvar i några decimeter, men vi har haft plusgrader idag (4+) och det har till och med regnat. Det har jag inte varit med om att de gjort såhär tidigt förut.

Det blåser också rejält.

l'm back

[Sabina]
1

En underbart vacker vårmorgon här på Västkusten i dag🙂
När jag drog upp persiennerna såg jag en hint av glittrande vatten och milsvid utsikt. Så himla vackert!
Idag har molnen blåst bort så det kommer visst bli en vacker vårdag idag så även i hela landet har jag förstått.☀️

Omorika
1

Luleå har äntligen fått den fantastiska vårvintern, med 4-5 plusgrader på dagen, minus på natten, strålande sol. Alla (kanske inte men ) som är lediga är ute på isvägarna.

Innan har vi haft ovanligt tidigt slaskväder så isskorpan ligger kvar och snön är smutsig.

[Sabina]
1

#8 Det är så häftigt att kunna jämföra våra olika förutsättningar. 
Hos mig på Västkusten har vi, visserligen också strålande sol men grönt gräs , vårblommor och fågelkvitter, medan du i Luleå tala om isskorpa och isvägar. 

Detta är så fantastiskt med avlånga landet Sverige 🙂

Surpan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon från en varm stockholmsbalkong!

/Surpan

[Sabina]
1

Wow, häftigt med sommartemperatur i mars! 😍

Surpan
0

#11 Ja! 🙂

/Surpan

Surpan
0

…Och nu har vi snö. 🤓

/Surpan

[Sabina]
0

#13 Oj! 😮
Här hemma har vi över 25 grader i solen. Jag satt ute på altanen någon timme men var tvungen att gå in pga värmen. Det kändes som om jag höll på att smälta bort…

[Sabina]
0

Hur är det med er alla där ute i vårsolen? 🙂

Här på Västkusten var det nästan 18 grader vid lunchtid så jag och dottern satt ute på altanen och njöt av sol, blomdoft, fågelsång och hyfsat varma vindar.
Igår när jag grejade i trädgården såg jag årets första lilla nyckelpiga ❤️
Idag "njuter" jag av de nya grannarnas  motorsågar när de röjer och fäller de jättestora tallarna som sett vildvuxna ut i flera år. 🌺

Surpan
0

Vi verkar ha sol (sitter inne på kontoret). Några 18 grader har vi inte dock! 😂 Men det är lite vår ändå. Det blåser så man får damm i munnen och det knastrar mellan tänderna. 😮

/Surpan

Tessen
0

Det enda jag noterat med vädret senaste 4 veckorna här i Skaraborg är att det går upp och ned mellan 5 och 18 grader, blåser ganska mycket, massvis med blommor och gräset börjar bli grönt.
Och sen det där jäkla pollenet så jag ligger utslagen med ett huvud som känns som om det vore fyllt med gegga som trycker mot luftvägarna som är täppta och allmänt tunga att andas genom, ögonen kliar och rinner så de ser ut som om jag gråter och jag är konstant hes och tappar rösten efter 5minuter om jag pratar med någon.
Då vet man att det är vår! 😉

/T

[Sabina]
0

Idag har vi haft en mild men disigt solig dag här på Västkusten, temperatur på strax över 16 grader. Rosorna i rabatten har fått små försiktiga löv, jordärtskockorna börjar försiktigt komma upp, tulpanerna är på väg att slå ut, vilken dag som helst och man känner att våren definitivt är här 🙂
Detsamma gäller även min pollenallergi, när alla andra människor och även naturen börjar vakna, blir man själv så trött av allergimedicinen och låter nygråten när man glömmer ta den 😉.
Men vår är ju ändå vår 🌺

Tessen
0

Samma väder som det har varit här idag då! I Torsdags såg jag en massa vitsippor och vårlökar samt vilt växande påskliljor blomma i ett litet skogsområde jag går igenom på väg till sjukgymnastiken. Då kändes det verkligen som vår!
Jag har en receptbelagd allergimedicin som inte gör en tröttare, jag blir dock trött av pollenet trots att jag började med medicinerna för 3 veckor sedan.
Men ja, det är ju ändå vår och det tycker vi om! 👍

/T

[Sabina]
0

Det var längesen vi skrev i denna tråd nu 🙂

Hur har ni det alla, under försommaren nu? Här på Västkusten är det mest regn och lite mer regn ☔️. Temperaturen liger runt ca 15 grader på dagarn och sådderna håller på att härdas för utomhusvistelse.
I min lilla radhusrabatt har tulpanerna blommat över, löjtnanshjärtat blommar medan pionerna och tidiga rosor börjar få större och svällande knoppar 🌺

Hur har ni andra det, i vårt avlånga land?

Ria74
0

Här nere i Skåne har vi ömsom sol ömsom regn, 15-20 grader på dagarna och det mesta blommar. Syrenen doftar underbart och rapsfälten är närmast neongula i solsken. Bärbuskarna har blommat och alla fröerna jag sådde i pallkragarna går kommit upp. Snart kan jag skörda min första sallad för året.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
0

#20 Försommar? Du menar vår 😉

Ömsom sol, regn och snö har vi här. Även om det blir mer och mer sällan det snöar (och det tinar direkt).

l'm back

[Sabina]
0

Denna söndag, den 27 september kom frosten till oss strax norr om Göteborg. 

Lite deprimerande måste jag säga med höstdagjämningen förra veckan och frosten imorse.  Hösten är utan tvekan här…

[Ruffsetuss]
0

I Medelpad / Västernorrland har vi soligt, lite blåst o hög luft , en perfekt Höstdag 🍄🍃🍂

bast1
0

Här har vi en fin solig höstdag utan vind så det är lagom varmt och skönt

[Sabina]
0

Här utanför Göteborg har vi också haft en underbar varm och solig höstdag med vackra färger på träden, denna internationella barndag 🙂

[Garntroll]
0

Här är det en gråkall dag med regn i luften.

[Sabina]
0

Just nu är jag hos pojkvännen. Han bor 40 mil längre söderut än jag. Vi har haft jättevackert väder och ca 15 grader varmt. Så en alldeles underbar höstdag idag :)

Garnnystanet
0

Minus på morgonen men blommor som är ute och de som växer ute blommar än. Blomsäsongen är inte slut än. Här i sydöstra uppland.

Omorika
0

Södra norrbotten har nu frost varje morgon men upp till10 grader på dagen. Konstsnöspåren har inte påbörjata riktigt än men snart kan man nog åka skidor bara det blir lite kallare kanske om en månad 😃.

[Sabina]
0

Här i Västra Götaland har vi haft väldigt regnigt och blåsigt.
Det var meningen att det skulle vara julmarknad i samhället där jag bor men det blev inställt pga vädret.
Nåväl, vi hade i alla fall en julkonsert och hela kyrkan var full av folk som vågat sig ut i blåsten för att lyssna på oss.
Det var fint, tycker jag Glad

[Garntroll]
0

Jag bor i Dalarna och här är det vanligare att det är snö på backen nu men nope. Ser ut som vilken dag som helst i oktober.

[Sabina]
0

Hur har ni det, alla i vårt avlånga land? Här i Göteborgsområdet råder snökaos. Till och med snöröjarna har kört fast med sina maskiner. Jag själv älskar snö och blir riktigt barnsligt glad av det vita, vackra landskapet. Och om någon dag ska jag börja odla mina första frön för år 2016. :)

[Garntroll]
0

1 dm snö och 16 minusgrader är det idag hos mig. ( Södra Dalarna)

[zinnia578]
0

Hemma hos mig är det fint vårväder. Allt snö har smält bort och det är massor med sol idag 🙂

[Sabina]
0

Här på Västkusten blåser det ordentligt och är mulet, men varmt är det, ca 9 grader .