24:e Luckan - Julgran och rumsväxterna
Vi är många som gärna har en äkta gran som julgran hemma, det doftar härligt friskt och påminner oss om våra barndoms jular.
Men det finns många växter i hemmet som inte går så bra ihop med julgranen.
Granar avger etylengas (såsom även äpplen och tomater) vilket kan göra att frukt snabbt åldras och vissa växter mår sämre.
Ju färskare (nyhuggen) en gran är, desto mer etylengas släpper den ut. Detsamma gäller inomhustemperaturen; ju varmare desto mer etylengas.
Dessa växter är extra känsliga för granen och bör om möjligt ställas i ett annat rum:
Begonia, Browallia, Fuchsia, Hibiskus, Kalanchoe, Karpaterklocka, Kornettblomma, Pelargon, Rumsask, Solanum och Ödesträd
Dessa växter är lite mindre känsliga:
Aralia, Femöring, Guldax, Julstjärna, Kardinalblomma och Toffelblomma
Dessa växter är rätt okänsliga för granens etylengas:
Azalea, Blåöga, Cyklamen, Dracena, Ficus, Flamingo, Krysantemum, Lökväxter, Murgröna, Ormbunke, Primula, Saintpaulia och Senecio.
Källa: http://www.viivilla.se
Bild:Pixabay
🎁
🎁
🎁
🎁
🎁
🎁
Med denna sista lucka i År 2015- års adventskalender, vill jag önska er alla en riktigt God Jul.
Jag vill även tacka pojkvännen för alla goda idéer, för minst hälften av luckidéerna har varit hans.
Tack för hjälpen älskling! ❤️🙂
Aha! Då stämmer det alltså som man sade förr att en del växter inte gillar granen! Iakttagelse bekräftad…
God jul allihop! 🙂
🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen