Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikett: allmänt
Läst 493 ggr
[Sabina]
0

Vilken odlartyp är du?

Nu, under vintern ligger det mesta av odlingen nere, men redan nu kan man fundera på vilken typ av växter är lämpliga och som trivs på balkongen.

Är du en person som är glömsk eller gärna vill kunna åka bort en vecka under sommaren, utan att du har någon som vattnar åt dig? 
Kanske glömmer du bara  bort att vattna ibland eller behöver åka bort en helg?
Eller är du en person som sköter dina växter noggrannt men som inte hittar några som klarar torkan?

Här kan du läsa om vad du är för en odlartyp och kan få hjälp att välja rätt växt till din soliga balkong.

Effie
0

Glömsk och bekväm, absolut - men också göteborgare, och där hjälper Vår Herre till med vattningen, ibland till övermått så jag skulle kunna satsa på näckrosor och mangrove…?

Självvattnande kärl, och hål så att överflödet rinner av. Hur jag ska hindra jorden att skvätta bort av regnet…ja det får jag fundera på.

Fast detta har ju mindre med mig än med mitt klimat att göra.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Sabina]
0

#1 Ja, "näckrosor och mangrove" 😃, jag känner igen mig. Jag bor utanför Göteborg så jag förstår precis vad du menar…

För att förhindra jorden att skvätta bort av regn, kan du tex använda dig av ett lager vacker dekorsten överst i krukan, till exempel sjösten eller marmorkross se exempelvis här eller här