Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettvinter-på-balkongen
Läst 1219 ggr
[Grodhopp]
2015-10-22 11:59
0

Olivträd - vinterförvaring

Hej,

jag har två olivträd varav ett har hängt med i några år. Ettan är väldigt kal på merparten av sina grenar och andra växer rakt ut, ett väldigt fult träd som jag inte vet hur jag ska göra med för att fixa till. Tvåan är nytt och växer fint i bollform. Nu har jag tagit in dom från uteplatsen och ställt i badkaret så länge då jag inte har några stora fat att ha under dom. Nu undrar jag: hur förvarar ni era olivträd när det blir kallt ute?

Jag hara hört svalt och ljust, tidigare hade jag träd nr ett i ett ouppvärmt rum men det går inte i år. Har ett förråd men där är det helt mörkt. Tips??

Omorika
2015-10-24 13:39
0

Det bästa är att förvara ljust och mörkt som kring medelhavet. Nästa steg tror jag är mörkt och kallt. Passar bra för växter som tappar bladen på vintern. Steg tre är i ett fönster med så låg temperaturdet går och med 12 h/dag Extrabelysning. Vet dock inte helt hur det är med oliver tappar de bladen? Annars får du nog ha dem inne med Extrabelysning.

Magi-cat
2015-11-09 10:06
0

Jag brukar ta in mitt olivträd till ett svalt (+ 5 på vintern) förråd som är i alla fall lite ljust. Trädet tappar blad, inte alla, men ser rätt skräpigt ut. På våren livar det upp sig igen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen