Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettinredning-och-design
Läst 1302 ggr
[Sabina]
0

Höstbalkongen

Hur ser det ut på era balkonger, uterum och altaner, nu när hösten börjar krypa allt närmare.

Inreder ni på ett annat sätt?
Har ni andra planteringar i krukorna nu, jämfört med under sommaren, eller är det samma växter?
Har ni skördat allt ätbart ni sått?

shrek&fiona
0

Jag har noterat att höstreklamen vill sälja jung,  kål och enväxter.

Detta är något som jag aldrig har anammat.  Det är för mig alldeles för deprimerande. Kan iofs tänka mig enväxter.

Jag gläds åt den fräscha grönskan jag har i mina växter som jag har dragit upp och pysslat om under odlinssäsongen.

Grönt e skönt!  :)

shrek&fiona
0

Jag har en väninna som låter sina tomatplantor växa hej vilt. Igår "massakrerade" jag hennes plantor.

Orsak: Hon vill få en god skörd. Att låta "tjuvar" och "annat" växa okontrollerat orsakar dålig skörd.

[Sabina]
0

Igår såg jag en fin höstkruka med höstglöd, cyklamen, en och silvergirland.
Den var jättefin så jag funderar på att göra en sådan om några veckor och ställa framför dörren
Tycker även att prydnadskål är så vackert när frosten och/eller snön ligger på bladen.
Enar och silvergirland är hållbara ända till vårkanten.

Jag har dock ingen höstplantering ännu, mina pelargoner är jättefina nu och Tomater, chili, gyllenbär och paprika mognar eller är på väg att mogna på altanen, så det prunkar av sensommarväxtlighet där ute 🙂

[Ruffsetuss]
0

Höstbalkongen hos mig ser bedrövlig ut 😣 efter allt regnoväder har medparten av mina växter blåst sönder eller drunknat . Ska bli skönt med en inglasad balkong

[Sabina]
1

#4 Vad trist med drunknade och sönderblåsta växter
Men en inglasad balkong är så lyxigt. Det kommer bli jättebra till nästa odlingssäsong 👍

[Garntroll]
0

Nu har mina pelargoner fått åka in på permanent vinterförvaring. Någon planta har fortfarande någon blomkvist kvar. Men snart är det bara trött bladverk kvar.

[Sabina]
0

Jag som bor i Västra Götaland har det hyfsat varmt om dagarna. Mina chilisar står fortfarande ute men de ska jag ta in om en vecka eller så. Mina pelargoner har jag tagit sticklingar av. Jag hoppas verkligen de tar sig för de var verkligen jättefina.

Garnnystanet
1

Blommorna i de stora krukorna på altanen får blomma klart och sen dö.   Är ettårsväxter och det är lite kul för då kan man komponerat något annat i krukorna nästa säsong. Pelargonerna och karlbergaren har fått åka in pga frostnätter.

[Ruffsetuss]
0

Nu försöker jag rädda min Bergsbambu , står på en rundel med hjul sedan en tjock skiva av frigolit sedan har jag lindat in både kruka o bambu med en trasmatta mot mattan har jag lutat/ställt bredda plankbitar som vindskydd , nu håller jag tummarna till Våren .

Hallengren
0

mina körsbärs tomat plantor växer fortfarande, och kommer bär än, men mina chili plantor ar jag tagit in nu, då det börjar bli lite kallt på kvällar och nätter, fast jag har inglasad balkong.

funderar på att investera lite värme där ute med.

Omorika
0

Här uppe i norrhar nu frosten tagit alltmen eftersom jag har egen ingång i markplan så skaffade jag nig lite ljung och kål för att piffaupp hösten. Sen gillar jag ju rosa blommor. Så där är det fint annars är allt vinterstädat.