Och nu då?
Nu börjar hösten ta sitt grepp om oss här vid norrlandsgränsen, och balkongväxterna börjar så smått ge upp. Nu är det snart tanken att flytta in de växter som inte trivs ute längre.
Jag har dock en överhängande känsla av just "… och nu då?". Så jag skulle vilja ha tips på saker jag kan Odla inomhus, även om ljuset är dåligt. Kryddorna flyttar ju såklart in, men finns det något annat man kan odla på vinterhalvåret?
Jag tycks ganska oförmögen att hålla liv i vanliga krukväxter på vintern också, så har ni tips och trix om det också så är det välkommet!
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Hoppas på svar, jag känner samma
Man kan ju grodda senapsfrö och smörgåskrasse med mera.
Man kan ju även regrowa morötter och liknande.
http://balkongodling.ifokus.se/discussions/5546744c8e0e746bb90073c4-regrowing
Jag är nyfiken på alla förslag i detta ämne. :)
Till vissa växter bör man tillföra extraljus under den mörka årstiden.
Det jag spontant kommer att tänka på är att grodda ärtor och solrosfrön. Jättegott och fräscht att äta som de är, i sallader eller snabbt tillagade i en wok.
Kanske kan du även prova att så plocksallat och skörda dom späda bladen allt eftersom de växer upp. De kan dock vara så att de behöver tilläggsljus för att trivas.
Det finns småbladiga salladsorter. Machè är det första jag tänker på. Tror inte man behöver så stor kruka för husbehovet. Och det vara lätt att förnya odlingen. Sök på vintersallad så dyker det nog upp förslag.
Vintersallat blir nog något jag provar faktiskt! Det känns dock som att vi behöver lite Extrabelysning förr eller senare, men det kan det ju vara värt.
/Rebecca
Jo det kan vara knepigt med bristen på ljus. Groddar typ alfa alfagroddar behöver inte mycket ljus. Och det är gott.
Ja, och även om vi inte bor så himla långt upp i landet så är det rätt mörkt här (i jämförelse med om man bor i södra sverige, t.ex).
Grodda ska jag också! Vi är vegetarianer, så groddar är ju superbra när man vill få i sig extra näring. Det är dock mest jag som äter dem, men… Mer groddar till mig 😃
/Rebecca