Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettlökar-och-knölväxter
Läst 2636 ggr
[Sabina]
2

Nu är det dags för lasagneplantering!

I vintras tog jag upp att jag brukar ha en kruka med Lasagneplantering av vårlökar hemma hos mig. 
http://balkongodling.ifokus.se/discussions/54a1a9308e0e742cfd00034b-lasagneodlinglasagneplantering

Det är en av de mest uppskattade krukplanteringarna jag gör, då det brukar vara årets första kruka som blommar utanför ytterdörren 🙂

Jag brukar börja vid denna tid, då det finns gott om vårlökar till bra priser. 

Här och här kan ni läsa mer om hur man går tillväga när man gör en härlig plantering inför våren 🙂

Kille77a
0

Lasagneplantering vad är det?

[Sabina]
2

Det är när man planterar vårlökar i olika lager, precis som i en lasagne. De understa lökarna bör även vara de största, tex tulpanlökar, därefter planterar man ner de näst minsta osv. På våren sen, när lökarna blommar, kommer de översta lökarna blomma tidigast, sen kommer nästa blomlager ta över blomningen osv. Den sista blomningen kommer då bli med tulpaner och det kommer samtidigt vara blomning med de största blommorna. Det brukar bli jättefint på våren. Läs gärna länkarna jag hänvisar till :)

Magi-cat
0

Vad smart! Jag ska prova lite lasagne i mina lådor! 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

bast1
0

Vilken bra idé, det ska jag prova 👍

[Sabina]
0

#3 och #4 Ja, gör det, det är så enkelt och kommer ge så mycket glädje på vårkanten.
Se bara till att lökarna inte blir för blöta, hellre åt det torrare hållet i så fall, då lökarna lätt kan ruttna annars.

Lycka till 🙂

Magi-cat
1

#5 Aha! Ska tänka på det! 👍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen