Övervintra en smultronplanta
Hej!
Hur gör jag för att spara min smultronplanta till nästa sommar. Det är två små plantor planterade i en större kruka, dom har växt till sig väldigt under sommaren. Just nu står plantan på balkongen, kan den stå kvar där eller ska jag ställa den i lägenheten? Eller är den 1-årig så att det inte går att "rädda" den till nästa sommar?
bilden blev visst helt sne :/
Nej, smultron är inte ettåriga. I lägenheten blir det för torrt och varmt. Plantan behöver vila under vintern, och skall stå ljust och svalt.
Skaffa en kartong eller en hink som är större än krukan (som helst bör vara i lera). Ta t ex frigolit och lägg i botten, ställ krukan på och packa runt den med gamla trasor, lägg också lite över jorden. Ställ den i ett skyddat hörn på balkongen. Fortsätt att vattna minimalt, bara så den inte torkar, så länge det inte är minusgrader.
I vår får du skydda den mot solens första strålar så den inte bränns. Sedan kan du försiktigt "packa upp" den vartefter det blir varmare. Har du tur så har den klarat sig.
Oj! Trodde att de var ettåriga 😁 bra att veta till Nästa sommar
#1 Tack! Ska jag alltså "stänga in" plantan i kartongen? Krukan är i plast :/ är det nån idé att plantera om nu (har en stor lerkruka som tomatplantan stod i)? Plastkrukan är typ "självbevattnande" med vatten i botten, så måste nog hälla ut det vattnet om det är kvar. Den där självbevattningsgrejen funkar ju ändå inte.
Jag skulle byta kruka. Plast är så otäckt när det blir kallt, dessutom kan den frysa sönder om det blir kallt.
Ja, du skall bädda ner krukan i lådan. Inte med lock på, plantan skall få allt ljus den kan. Jag har övervintrat en rosmarin så och det gick bra.
Jag har haft en stor kruka med smultron ute nu i fyra år. Det fungerar jättebra att övervintra smultron bara man skyddar de för den den allra värsta kylan.