Grön chilli
Jag kollade runt lite men hittade inget svar på min fråga.
Vad kan jag göra med mina gröna chili? Har plockat ett tiotal men har fler som inte är redo att plockas än. Hur gör man chili chutney?
the esthetic grown up is the child who survived
Du kan nog använda din gröna chili som alla annan chili. Kanske är den lite svagare, tror de gröna sorterna kan vara det men är inte säker.
Tror lättaste sättet att googla rätt på ett recept med nån sorts chili och sen byta ut den mot den du har.
Jag är dock inte speciellt bra på matlagning.
Tack, jag vet att man använder den som krydda. Hur länge kan det hålla sig om jag gör en chillipaste måntro?
Det beror lite på vad du har för övriga ingredienser i din chilipasta. Men det bör hålla sig minst en månad i kylen, ibland kan en oöppnad burk chilipasta hålla sig i ett år men som sagt beror det på hur mycket och vad för sorts konserverande ämnen receptet man använder sig av har.
Är du osäker, kan du frysa in i små portioner som du sedan kan ta fram lite i sänder.
Den omogna, gröna chilin är lite svagare i styrka än den mogna röda, medan den röda (mogna) har en mer fyllig smak.
Du får gärna skriva ditt recept på chilipasta i chili-tråden i gruppen "Recept på det vi odlat själv"
Jag får ta och kolla upp det #3 :)
Det är skillnad i smak på grön omogen chilli och grön chilli som precis ska börja färga ut. Chilli är färskvara, precis som andra grönsaker. Hållbarheten på chilisåser beror ofta på att de innehåller konserverande vinäger och salt.
Hur vet man när den är färdig att skörda?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
# Vill du skörda chilin grön, skulle jag rekommendera att låta den växa ut ordentligt. Jag själv skulle nog föredra att den börjar få lite rodnad också, men vill man så skördar man den strax innan.
När dom väl är helröda, växer de inte mer.
#7 Tack! 🙂
Det är bara en frukt och jag är väldigt stolt över den och vårdar den ömt. 😃
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen