Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettutanför-ämnet
Läst 876 ggr
[Sabina]
5

Naturens skafferi

Många av oss tycker om att vistas i naturen och kanske är du en person som plockar svamp eller ätbara växter och örter i naturen?

Jag själv plockar gärna svamp, framför allt trumpetsvamp och kantareller samt björnbär, lingon och blåbär. Med andra ord, ganska vanliga svampar och bär.
Min mamma plockade dock ofta ogräs , som exempelvis brännässla och svinmålla.
Just svinmålla börjar få ett större uppsving som "grönsak" och smakar väldigt liknande spenat.

Här kan man läsa mer om det skafferi som naturen hyser som ju är gratis för oss alla och som bidrar till en mer hållbar konsumtion. http://www.skogsskafferiet.se/

Silver83
1

Kul och informativ sida! Den ska jag spara 🙂

[Sabina]
1

Ja, visst är den bra 🙂. Jag blev riktigt inspirerad när jag satt och tittade på sidan. Inte kunde man tro att det finns så många växter omkring en som man kan använda sig utav 🙂

Silver83
1

Har i stort sett bara vetat om de vanliga sorterna, men där fanns ju en hel del annat man kan ha nytta av. Kanske får användning av allt ogräs i trädgården. Spara in på matkontot 😂

Magi-cat
3

Varning för beroende! 😂

Snart vill man bara ha smakrikt ogräs och inte de bleka plastinbakade salladerna i affären….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NatasjaHemby
1

Kirskål är ett vidrigt ogräs, men underbart gott i sallder eller att steka eller stuva! Synd bara att man inte kan äta i samma takt som det växer i vår trädgård 😛

SE*Simbelmynes

Silver83
0

#5. Lägger man bara i det, som det är? Alltså typ i sallad. Eller måste man "göra nåt" med den innan?

NatasjaHemby
1

Jag knipsar bort stammen och tar bara bladen, helst så späda som möjligt. Bara att skölja och äta! Kirskål har en ganska stark och kryddig smak, så vill man mjukstarta lite så kan man göra någon spenaträtt, exempelvis en spenatpaj, och bara byta ut en del av spenaten mot kirskål 🙂

SE*Simbelmynes

Silver83
0

Låter ju lite halvläskigt, men känner att jag måste testa ändå 😉

stickanw
0

Funkar bra som smaksättare i färser och såser också. Ni som har kirskål på tomten vet väl att ni sitter på en guldgruva va? 😃Min fru har plockat massor och letat efter recept och förvaringsmetoder på nätet och hittade annonser från företag som sålde kirskål för mellan 300 o 600:- kilot och nässlor för över 600:- kilot.

Silver83
0

#9 Man kanske skulle börja sälja det hela 😉 Skulle nog inte be om 300-600kr kilot, men en liten slant hade ju inte varit fel. Självplock kanske skulle funka? Och så får man en slant för att man släpper in folket i trädgården.