Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettinredning-och-design
Läst 1390 ggr
[Sabina]
1

Midsommarbalkonger

Nu när midsommarafton närmar sig med stormsteg, hade det varit roligt att få vet lite om hur det ser ut på era balkonger.

Har era sådder och andra plantor flyttat ut, eller är det för kallt för dom att komma ut på balkongen?
Har ni rent av så mycket växtlighet att balkonger är alldeles prunkande så ni knappt får plats där? Eller är det tomt och kalt ännu?

En bild på er balkong ger en extra stjärna i kanten ✨

Regale
1

Mina rabarberplantor breder ut sig rätt bra just nu (för att vara krukodlade). Men det löser jag genom att skörda.

Och när jag har skördat potatisen, tar tomaten dess plats. Dynamisk odling. 😉

I år har jag tidigt tänkt ut min balkongodlings-strategi, vilket känns bra. 🙂

Horrorpops
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Såhär har jag det på Min balkong om dagarna.. 
På kvällarna får jag flytta in tomaterna i köket igen för det är bara 5-8 grader varmt ute då.
Hoppas verkligen att sommaren börjar på riktigt här snart!

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

[Sabina]
1

#1 Jag har också rabarber i kruka på altanen men de är ganska ynkliga tyvärr, men det är bara första året de bor där så förhoppningvis växer de till sig med tiden.
Kanske behöver de mer plats än vad de har nu, när de nu bor i en 10-liters kruka … 🤔

#2 Jag tycker du har det fint redan men kan också se vad fint och prunkande det kommer bli senare i sommar när värmen kommer upp till dig 🙂.
Härligt med alla projekt du har på gång på balkongen. 🙂

Horrorpops
1

#3 Lite färg och fler växter så kommer det bli ett himmelrike på jorden :)
Nackdelen är att det blir olidligt hett på eftermiddagen, så måste hitta på ett sätt att kyla ner det lite. Och hägna in den så katten kan sitta där ute också :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Trebit
1

Såhär ser det ut på min midsommarbalkong!
Lite örter, lite smulgubbar (sort: Sara), en minihärva sallad och en hel del gräs och rädisor (odlas som kaningodis). Vädret har slagit om och blivit kallt och regnigt, men det är rätt trivsamt i alla fall!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Regale
1

5. Frächa växter. 🙂

Men vad är det för djur-huvud som ligger där borta? Ser lite scary ut. 😐

Trebit
1

#6 Det är ett varghuvud i betong jag gjorde på en konstkurs för några år sen, den har ingen bra plats inne och förra sommaren stod den tillfälligt som stöd till spaljén, sen blev den kvar… Den ser mycket mindre läskig ut när man ser den från "rätt" håll 😉 Tyvärr är den för tung för att hänga upp!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

stickanw
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Visserligen har midsommarafton passerat men så här ser vår balkong ut idag och så såg den ut midsommar.

[Sabina]
1

#8 Vilken underbart prunkande balkong ni har! 🙂
Så lyxigt att den är inglasad då man får så många fler möjligheter till odling.
Från de första vårsådderna till övervintring av  icke härdiga perenner 👍

stickanw
0

Vi bor i ett område som förr ägdes av Svenska Bostäder. Från början (1979) bodde vi i en trea, med vanlig öppen balkong helt infälld innanför ytterväggens linje. I början av 90talet tror jag att det var, beslutade hyresvärden att man skulle införa eget val när det gällde standarden i lägenheten och vi valde bland annat inglasad balkong vilket vi aldrig ångrat. På vintrarna blev den balkongen aldrig kallare än +4 även om det var -24 ute. Där hade vi inte så mycket växter men några blev det. Däremot så använde vi den som extra kylskåp under vintrarna.

När barnen blev fler så flyttade vi till en femma och det första vi gjorde var att vi beställde inglasad balkong och vi hade massor av växter på eller i den. Nu när de flesta ungarna flugit ut har vi flyttat till en trea (första feb ifjol) igen och ett grundkrav var att den skulle ha inglasad balkong. Den fungerar nästan som ett drivhus, det växer så det knakar. Det lustiga är att vi bor och har bott i samma område under den här tiden så vi har inte flyttat långt.

[Sabina]
0

#10 Ja, kylskåp var då ett nytt användningsområde för inglasad balkong 😉.
Att du/ni är riktiga entusiaster inom balkongodling syns dock tydligt med alla fina, välskötta växter och den prunkande balkongen. Ett paradis på liten yta 🙂

stickanw
0

Jag och min fru tillbringar många timmar på denna balkong under sommarhalvåret. Vi fikar och äter middag ofta ute på balkongen eller sitter bara och njuter av blommor, andra växter och vädret. Helt underbart sitta där ute när det regnar eller till och med vid åskväder om det är varmt, färgerna på växter under och efter ett regn blir så djupa och härliga.

[Sabina]
0

#12 Ja, det låter alldeles underbart med det du berättar 🙂

Jag önskar att jag kunde få det så härligt som ni har det på Min balkong en vacker dag🙂

dumbell
0

Inte riktigt en midsommar balkong längre nu kanske men börjat ta ut mina växter och fixa på balkongen. Ser ut såhär för tillfället!

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

dumbell
0

Har massor av ruccola, många solrosor, lite fetbladsväxter, basilika, paprika och persilja :)

Be the change you want to see in the world

-Gandhi