Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettallmänt
Läst 3230 ggr
VildaVittra
2

Idag har jag satt..

120 lökfrön, för att se om man i Mellansverige hinner få löken fullvuxen om man försår tidigt, jag kommer även direktså för att jämföra avkastningen mellan de två metoderna. Att köpa sättlök är så oekonomiskt och dessutom är den importerad. 

Vad har du satt idag?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
5

en mangokärna. Vi får se om jag får ett fullvuxet mangoträd ut genom taket här på torpen inom några år. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
1

Några fler chilifrön  och några clementinkärnor från jättegoda clementiner.

Så spännande med mangon 🙂

Horrorpops
0

Inte sått något, men väl varit på rusta och köpt ett av dom dära små balkongväxthusen. Velat ha ett sånt i flera år och nu har jag tack vare er här inne kommit till skott :)
Funderar på att ha kryddor i det.  
Lite svårt o veta vad jag ska sätta på Min balkong i norrläge med eftermiddagssol :/

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

VildaVittra
4

#3 Sätt det du vill ha, oavsett vad som står på påsen, utvärdera i höst och anpassa efter resultatet. För det är många fler faktorer än väderstreck som påverkar.

[Sabina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, idag har jag satt fler chilifrön eftersom mina katt-marodörer förstört chilisådden. Dessutom blev det en tidig sådd av physalis/gyllenbär
När jag gick förbi mitt bord på altanen där jag har diverse utomhussådder såg jag till min glädje att rabarbern kommit upp men sen blev jag lite orolig om de kommit upp för tidigt. Annars på friland kommer ju inte rabarbern upp förrän om 1- 1,5 månad här i Västra Götaland
Någon som vet hur jag ska göra med mina kära rabarber?
Kan säga att jag fått rabarberna av en ung man som är som en son för mig så de (rabarberna) betyder mycket för mig ❤️

VildaVittra
0

#5 Du kan sätta en stor kruka eller liknande över och få blekt rabarber. Se bara till att det inte kommer in något ljus alls.  http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/dags-att-bleka-rabarbern-207121

[Sabina]
0

#6 Det låter onekligen både mjällt och gott 😛 men min oro för rabarberna är mer att jag är rädd att de fryser, det är inte ens mars än. Kanske jag ska sätta lite isolerande frigolit under och runt krukan. Det är visserligen plusgrader nästan alla dagar och rabarber är köldtåliga. men frågan är hur köldtåliga de är?
Kan ju säga att krokusarna också kommit upp, både i rabatten och i krukorna så det är inte norrlandsvinter vid västkusten 😃

VildaVittra
1

#7 Du kan isolera krukan utanpå, så kan du sukta oss med en extremt tidig vårpaj sedan. 🤤

[Sabina]
1

Tack för goda idéer och alla ska vara bjudna 🎂😍

Ljungåsen
1

Idag har jag sått elva olika sorters Tomater. Utrymmet är begränsat, så det blir bara en planta av varje.

VildaVittra
1

#10 Vågar jag mig på att gissa på att du gilla Tomater? 😎

Ljungåsen
1

#11 Du har helt rätt 👍

VildaVittra
0

#12 Jag är också galen i Tomater, det är den enda grönsak jag köper regelbundet även utanför säsong. Men jag är ju allergisk mot många av vinterprodukterna, så jag har inte så jättedåligt samvete för det, jag måste ju få i mig vitaminer jag också.

Har du provat tomatillo någon gång? Lite speciell smak. http://www.impecta.se/sv/artiklar/tomatillo.html

[Sabina]
0

#10 Så trevligt att ha plats för hela 11 sorters Tomater. Har du de på en balkong?
Egenodlade Tomater är bland det godaste jag vet. 🙂 finns det någon bra sort du rekommenderar?

#13 Tomatillo har jag hört talas om, är de söta?

Ljungåsen
1

#13 Jag köper inte mycket Tomater utanför säsong, både på grund av priset men mest för att jag tycker att de inte riktigt smakar som de ska. Framför allt holländska Tomater tycker jag är väldigt intetsägande. Under säsong däremot frossar jag gärna i Tomater.

Har inte provat tomatillo, men den såg helt klart spännande ut. Hur smakar den?

VildaVittra
0

#14 och #15 De smakar mer åt tomathållet om än inte helt som tomat, så inte så söta.

Jag köper vintertid sådana där kvisttomater som är cocktailtomater, dom är riktigt goda även nu, men väldigt dyra.

Ljungåsen
0

#14 Jag brukar ha mina Tomater på den inglasade altanen. Sommartid öppnar vi upp ordentligt så att det inte blir för varmt.  Ola Polka är en av mina favorittomater. 

#16 Kvisttomater kan faktiskt smaka helt ok, även på vintern. (Åtminstone där jag handlar kommer de från antingen Marocko eller Spanien.)

[Sabina]
0

Så spännande med både tomatillon och den gula tomaten. Jag har faktiskt aldrig odlat gul tomat men nu blev man ju lite sugen på att skicka iväg en beställning till Impecta 😛

Ljungåsen
0

#18 Det är livsfarligt med alla dessa frökataloger 🙂Det är så himla lätt att sitta där sen med alldeles för mycket frön… eller alldeles för många plantor. Det händer mig vartenda år.

[Sabina]
0

#19 Haha,du är inte ensam 😎

Ljungåsen
1

Idag har jag sått sex sorters basilika (ja, jag gillar basilika också). Har en sjunde sort, men den får vänta tills nästa vecka när chiliplantorna kan flytta ut ur växthuset.

NatasjaHemby
0

Idag har jag sått gul paprika, röd paprika, aubergine, piplök, physalis och körsbärstomat.

Detta var min andra sådd för i år, den första var för ett par veckor sedan och bestod av chili och mango. Chiliplantorna växer fint och mangon ploppar förhoppningsvis upp om några veckor.

SE*Simbelmynes

[Sabina]
0

Ni som sått physalis, hur lång tid har det tagit för den att komma upp? Jag satte mina för ca 2 veckor sen men inget har hänt än.

Afturelding
0

Idag har jag äntligen kommit igång. Har satt paprika och två sorters tomat. Men i år har jag inte satt 10 tomatfrön, jag har ingen att ge bort dem till om de blir för många, så jag ska skydda de plantor som kommer upp med mitt liv mot katterna.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Sabina]
0

Idag har jag satt: Tomater, paprika, gräslök, citroner, gyllenbär (de förra kom aldrig upp då jag missat att fröna är ljusgroende, vit jätteblåklocka, petunia och vit trädgårdsnejlika.

Imorgon blir det fler sådder, då jag lovat dottern att även hon ska få så

Cragan
0

hmm borde nog ta o börja så lite mer än melonen jag sådde för ett tag sedan, men kan nog vänta ett litet tag till så försändelsen hinner titta förbi här.

Stephanie
0

#23 Har de kommit upp än? Jag satte kapkrusbär förut och de kom upp efter 16 dagar. Misstänker att physalis, gyllenbär och kapkrusbär lär bete sig rätt lika?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Sabina]
0

#27 nej, jag hade missat att de var ljusgroende så jag satte nya igår (se #25 )Jag hoppas verkligen jag lyckas denna gång.
Älskar physalis 😍

Stephanie
1

Jaha, sorry, missade det 🙂

VildaVittra
0

Idag satte jag nya tomatfrön då förra omgången inte grodde.

VildaVittra
1

Och nu satte jag 4 sorters squash och planerade om melonerna till större krukor. Hur jag ska få plats med allihopa i mitt "växthus" är en annan fråga.

[Sabina]
0

#31 Vilken lyx att äga ett växthus 🙂

VildaVittra
0

#32 Det är inget Växthus utan ett "växthus" dvs en skranglig ställning av ett par gistna fönster och lite byggplast. 😛

[Sabina]
0

#33 Aha, hehe. Jag äger tyvärr inte ens ett "växthus" 😃

VildaVittra
0

Och så ramlade de sista av mina gamla mjölmållafrön i jorden, vi får se om dom gror överhuvudtaget.

VildaVittra
0

Sömnlös som jag är så planterade jag om paprikaplantorna och physalisplantorna i större krukor och när jag då hade ett antal tomma såkrukor så råkade ett gäng blomkålsfrön så sig själva också. 😛

Stephanie
0

#36 När satte du paprika och physalis och hur stora har de blivit? :) Jag är lite nyfiken på hur snabbt de borde växa. Skulle gärna se en bild!

alepa793
0

Jag satte Tomater, chili, physalis, paprika och diverse kryddor för ca 1 månad sen (väldigt tidigt, men jag kunde inte vänta längre). Nu trängs de efter omskolning.. Mer ska sättas men vet knappt vart jag ska få rum med det, haha! Om någon bor i närheten av Uppsala och behöver något av det jag nämnt kommer det sannolikt finnas växter över i vår (om alla klarar sig) :)

VildaVittra
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#37 Jag satte dom ett par dagar innan jag startade denna tråd. 

Hur snabbt de borde växa? Alltså, ha inte mina plantor som rättesnöre, det beror ju på massor med saker hur stora plantorna blir, som jordmån, ljusförhållanden, luftfuktighet, temperatur, osv,

Men lägger in lite bilder.

#38 Kan absolut vara intressrad, min första omgång Tomater grodde inte, så nu hoppas jag på att omgång två gör det.

alepa793
0

#39 Okej! Bara att du hör av dig :)

Horrorpops
1

Idag köpte jag ett nytt lysrör till akvariet/odlingskaret. 
Så dagen till ära har sonen (med lite hjälp av mig) sått 12 Tomater och 12 plocksallader :)
Håller vi tummarna att hans lilla trädgård kommer växa fint :)

Strong Beauties Kennel

[Sabina]
0

Idag har jag satt mina pelargonsticklingar i jord. Det är Mårbackapelargoner som överlevt vintern (jag hade 4 stycken men bara två överlevde)

Sen är jag så glad för det har tittat upp ca 6 små tomatplantor från egentagna frön. Detta med att ta egna tomatfrön har jag aldrig gjort tidigare så det var en riktig överraskning att det hela gick så bra🙂

Afturelding
0

Idag har jag satt selleri, silveröga, blåklint, persilja, atlasblomma och gurka! Jag har även planterat om tomaterna första gången 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

NatasjaHemby
0

Idag satte jag min tredje omgång fröer för i år. Denna gången blev det svartöga, purpurvinda och gurka. Tänkte sätta slingerkrasse idag också, men miniväxthuset blev fullt 🤫

Av chilifröna jag satte i februari har det blivit 12 plantor som växer fint. Av det jag sådde i början på mars har paprika, körsbärstomat och physalis kommit upp, men inte piplök eller aubergine.

SE*Simbelmynes

[Thiah]
0

Häromdagen satte jag tomat och jordgubbsfrön i krukor. Har även satt vackra blommor som jag hoppas förgyller balkongen i vår. Detta är första gången jag försöker mig på detta så vi ser. Blir det pannkaka köper jag färdiga plantor ;).

NatasjaHemby
0

I förrgår satte jag papaya (lite av ett experiment) och slingerkrasse. Allt annat växer fint här hemma, speciellt gurkan som växer helt galet fort! Hittills har allt kommit upp som det ska, utom auberginen och piplöken.

SE*Simbelmynes

[Sabina]
0

#46 Vad spännande med papayan.
Jag kan tänka mig att den är väldigt fin som rumsväxt om inte annat 🙂

Cragan
0

putade ner 4st kinesiska jujber i jord/grus blandning i dag 🙂  om alla 4 tittar upp ska 2 behållas som bonsai o 2 får stå i stooora krukor om det blir mindre än 4 som tittar upp så får en så hur det blir 🤪

VildaVittra
0

Idag har jag inte satt något, utan däremot beställt från Impecta som har gratis frakt just nu och en gratis fröpåse om man beställer minst fem fröpåsar.

Det borde vara olagligt att skicka ut sådan reklam till mig.

[Sabina]
0

#49 Haha, ja till mig med (fast jag har ju inte läst mina mail idag) så… tack för tipset. 🌺
Nu måste jag genast beställa minst fem fröpåsar från dom 😃

Cragan
0

#49 så jag ska alltså inte säga åt dem att fortsätta skicka reklam till dig 🤪

Horrorpops
0

Idag har jag fyllt upp resten av mitt akvarium med kamomill, pepparmynta och gräslök :)

Sen tidigare finns det jordgubb, sallad och tomat.

Strong Beauties Kennel

VildaVittra
0

Idag har jag satt stulna sticklingar av vintergröna och taklök. 🤫

[Sabina]
1

Jag vill bara påminna er som går i shopping-tankar att idag är sista dagen med fri frakt på allt + att man får en bonuspåse med frön för en krona på Impecta 🙂

Carrosh
0

Jag har sått lite krasse idag 😃

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Surpan
0

Igår sådde jag slingerkrasse och Tomater. 🙂 Nu ska vi bara se hur fort det går att misslyckas med detta.. Tur att jag har er här till hjälp! 🙂

/Surpan

NatasjaHemby
0

Igår tryckte jag ner tre ärtor i ett av miniväxthusen. De ska egentligen sås direkt på friland, men jag kunde inte låta bli att experimentera lite.

Häromdagen beställde jag dessutom lite fröer från Impecta, så snart kan jag så en massa roliga blommor till kolonin plus den efterlängtade melongurkan till balkongen!

SE*Simbelmynes

[Sabina]
0

#56 Jag tror det kommer gå jättebra med dina sådder 🙂. Men det är också väldigt trevligt med detta forum att vända sig till om man har frågor. 🙂

#57 Vad spännande det lät med melongurka jag beställde också lite fröer från Impecta, nu under påsken när de hade erbjudande.
Beställde då bl.a djungelgurka som ska bli väldigt spännande att prova 🙂

[Sabina]
0

Idag fick jag mina beställda Impectafröer och har nu satt körsbärstomat, aubergine och stevia.

Surpan
0

#59 Stevia! Vad spännande! Hur använder man det sen?

/Surpan

[Sabina]
0

#60 Dels kan man, som jag förstår använda de pulvriserade bladen i tex bakning och dels så kan man göra som ett "te"  för att söta drycker. Som diabetiker har jag varit sugen på att testa det i flera år men de var inte förrän nu jag kom till skott med att beställa frön.
Det enda som "oroar" mig lite är den där metallsmaken som stevia har ska bli för mycket. Men det ska bli jättespännande att testa och se vad jag tycker 🙂

Surpan
0

#61 Hm.. Verkar ju jättetrevligt! Jag gillar redan steviasötade köpedrycker så. Jag tänker mig att man säkert kan koka egen saft på det med lite bär? Blir ju fortfarande massa fruktsocker såklart, men ändå bättre. Går det att äta bladen som de är? Ha i fruktsallad? Kanske blir för sött. Ja du, väldigt spännande! Du får uppdatera hur det går!

/Surpan

[Sabina]
0

#62 Ja, jag tänkte jag skulle prova koka egen saft, det gör jag varje år och sötar med canderel men det ska bli spännande att prova med stevian 🙂
Det är alltid trevligt att kunna unna sig lite naturliga smaker då och då istället för de kemiska fun-safterna. 

Tack för lite andra idéer på att testa steviabladen. Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera, min demens till trots 😃

Surpan
0

Så här ser det ut hos mig! 🙂

/Surpan

[Sabina]
0

Idag har jag satt djungelgurka och luktärt. 
Dessutom blev de första sådd-omgångens Tomater omplanterade i större krukor. Detsamma gäller även för paprikaplantorna och rabarbern (som står  ute på altanen),
Dessutom planterades två stora vårkrukor med penséer framför yttertrappen.
En vit/grön hortensia i kruka och mina stora lavendlar i krukor ansades också. (phu 😉)

Imorgon är det mer jobb på gång 🙂

NatasjaHemby
0

Idag har jag satt timvisare, vitt doftnattljus och sommarslöja. Mest tänkt till kolonistugan, men en en timvisare i kruka får nog bo på balkongen, eventuellt något doftnattljus också.

SE*Simbelmynes

[Sabina]
0

#66 Låter väldigt vackert, jag själv älskar vita blommor före alla andra färger 🙂

NatasjaHemby
0

Vitt är både vackert och lättmatchat 🙂 Jag sådde praktmalva och rosenskära på friland häromdagen och tänkte mig lite sommarslöja framför dem.

SE*Simbelmynes

Surpan
0

Persilja, basilika och pepparmynta. 🙂

/Surpan

[Sabina]
1

För någon dag sedan satte jag ny stevia, då den jag sått, helt plötsligt fick för sig att dö…😕

Sen har jag planterat om ca 30 frösådda plantor. Det tog sin tid men de ser redan gladare ut i sina nya, större krukor 🙂

Carrosh
0

Sådde 2 olika sorters gräslök, lite jalapenos och bärmålla häromdagen. :) Blir spännande att se vad det blir med det. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Magi-cat
1

Min sallad och rädisorna har redan börja titta upp i lådan! 👍

Kryddorna växer och frodas också…Verkligen bra idé det där med odlingslådor!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen