Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettfröer
Läst 2131 ggr
[Juel70]
0

Har sått frön

-Jag planterade lite tomatskivor och dom grodde rätt fort. Sen har jag delat på dom så gott det går och planterat i flera krukor. Hur lång tid tar det för grodden att växa på? Nu verkar det stå lite still.

-Sen har jag sått frön från en vanlig röd paprika och den växer så den knakar! Jag har redan fått paprikor och dom verkar växa i rekordfart. Dom plantorna verkar starka och stadiga i stammen.

-Jag har avocado på groning, men än har dom inte grott. Det tar tid. Däremot grodde ett avocadofrö i februari/mars som jag lade i vatten och sen jord förra året och det lever, men växer relativt långsamt. Men den verkar trivas iallafall. Vad jag förstått så kan dom lätt dö.

-Sen har jag sått örter av alla de slag som grott. Dillen och gräslöken verkar väldigt klen och glesig. Hur ska jag få den starkare och tätare?

Vad har jag mer planterat… Jo  melonfrön.. dom har grott och börjar få riktiga blad.  Även chili som har grott men inte fått riktiga blad än.

Vad har ni sått? Har ni tips?

[Juel70]
0

JO….. sen undrar jag om någon vet hur stor paprikaplantor blir?  Kan man få fullstora paprikor?

[Juel70]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här kommer lite bilder på min Paprika och avocado.   För inte många dagar sedan var paprikan ärtstor, nu är den som en pingisboll.

[Juel70]
0

Här är tomatgrodden.

[Juel70]
0

Melon (vanlig melon)

[Juel70]
1

Det är upptaget i alla mina 5 fönster. Plantor överallt 😃

densomundrar
0

Kul att se :-)

[Sabina]
1

Juel, jag tror dina tomatplantor tyvärr står för tätt så de tar näring och vatten från varandra och därför förhindras att växa så mycket. Gallra och ta tillvara den bästa plantan så kommer den förhoppningsvis växa till sig.
Jag tycker dock att de ser ganska små ut, tänkte på mina som nu är över 12-15 cm höga…Men jag hoppas dina växer till sig så pass att de ger Tomater längre fram i sensommar/höst

Vilken typ av jord har du använt till dillen? De vill gärna ha lite tyngre, näringsrik jord, typ u-jord. Du kan försöka omplantera den i jord som den tycker bättre om, så kan det lyckas.
Gräslök tycker jag personligen är svår att ens gro. Jag bruka köpa tuvor som jag satt ute i marken. De överlever jättebra där och utomhus i kruka, särskilt som man också då planterar de i större krukor och näringsrik jord.
Annars är gräslök naturligt klena i växtsättet de första åren men växer till sig sedan och blir riktigt fina. 

Paprikaplantor kan bli ca 50-100 cm höga. beroende på sort, men det finns de som blir endast ca 30 cm och de som blir över 1 meter. Så det är svårt att säga hur höga just dina blir 🙂

[Juel70]
1

#7 Dom stod ännu tätare förut :) Men ska sära på dom mer, men just nu fick jag slut på krukor.  Ja jag ska prova använda tyngre jord till dillen. Tack för tipsen. 

När paprikan växer så fort.. ska den ha extra gödning då?

[Sabina]
1

Ja, det är bra att du ger den extra gödning nu när paprikan börjat sätta frukt, då vill den ha extra näring.