Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettodlingstrådar
Läst 2134 ggr
Marianne01
0

Chili

Satte chili i början av januari, tycker dom inte tar sig riktigt, några tips? Har både lampa och matta till dom

Cragan
0

mina växte oerhört långsamt har dock bara en planta kvar sattes i fjol o inte fått nån frukt än.  (om det stämmer att ju långsammare en chiliplanta växer desto starkare blir frukten kommer jag nog dö när den ger frukt 😃 o så är det en carolina reaper osso HP22B stammen)

[Sabina]
1

Vad är det för typ av matta du använder dig av?
Ett foto på din chili kanske kan hjälpa att förstå problemet så det hade varit välkommet om du har möjlighet att visa chilin 🙂

Cragan
0

la fröna i papper och fukta sen in i en påse för groddning sen ner i planterings kruka nu mera står den i en 10l kruka dock

[Sabina]
2

#3 Cragan, finns det någon fördel med ditt sätt att förgrodda chilifröna?
Tänkte att chili oftast är rätt lätta att gro, bara genom att så de i kruka med såjord.

Jag tycker mina Bhut Jolokia är lika lätta att att gro och få växa som mildare chilis men din är förstås ett strå vassare än min starkaste 🤓

Åsa S
3

Gissar du har satt den i för stor kruka 10 liter till en rätt liten planta brukar inte ge så bra resultat. Chili behöver få gradvis hamna i stora krukor de stannar helt i växt ifall de sätts i för stor kruka. De brukar behöva många omplanteringar och vid varje så flyttar man över plantan i en något större bytta och fyller på med jord och så håller man på så tills de hamnat i den stora slutkrukan.

Cragan
0

#5 10L krukan var den 4-5e krukan kommer inte riktigt ihåg hur många gånger dom omplanterades. hade ett par till som inte klarat sig av olika orsaker.

#4 vet faktiskt inte såg det som tips när jag googlade runt då det var första gången jag satte chili

Marianne01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Denna kommentar har tagits bort.
Marianne01
0

Andra sorten

[Sabina]
1

Min spontana gissning är att chiliplantorna känner sig lite ensamma då de är sådda en och en i krukan, de vill nog gärna växa lite tätare ihop, till en början i alla fall.

Vad är det för matta du har? En värmematta eller bevattningsmatta?
Det kan också vara så att chilibebisarna tycker det är lite för kallt, då de uppskattar ca 25 graders undervärme (som jag förstått det).

Jag själv gror mina chilisar på fönsterbrädan med värme från element, vilket fungerat utmärkt 🙂

Marianne01
0

Har värmematta till dom, hur ska jag göra för att få fart på dom?

[Sabina]
0

Jag tycker du ska låta de vara nu, då det är snart dags att plantera om dom i mer näringsrik jord. När du sedan planterar om dom kan du använda lika stor eller endast något betydligt större kruka om du vill ha en planta per kruka.
Jag brukar plantera mina tre och tre, vilket fungerat utmärkt i många år.

Marianne01
0

Ok, tack!

Marianne01
0

Dom tar sig lite men inte mycket.. :-(

Cragan
0

efter bara 16 månader så blir tydligen plantorna hyfsade (såg förskräcklig ut i vintras då den vilade)

[Sabina]
0

#18 Tack för att du delar med dig av din fina chiliplanta.
Har du vågat dig på att smaka av chilifrukterna?

Cragan
0

#19 fick aldrig frukt på den i fjol men massa massa knoppar o ett par blommor på den nu så i år är det nog kört för smaklökarna 😃

[Sabina]
2

#20 Hu ja 😛, du får vara försiktig när du smakar och vara beredd med filmjölk. Jag har hört att det ska vara mer effektivt än mjölk mot chilihetta.

Magi-cat
0

Hakar på lite då jag köpt en chiliplanta. 🙂

Vad tycker den om för jord? Typ blomjord? Och vill den vara ute eller inne? Duger halvt inglasad veranda?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sabina]
0

#22 Chili tycker om mullrik och näringsrik jord. Jag har använt mig av rosjord när jag haft tillgång till det, blomjord gå också bra, gärna med extra näringstillskott i form av näringskulor eller vattning med flytande näringslösning.
Plantera gärna om den i omgångar tills den får sin slutgiltiga destination i en kruka som rymmer ca 10 liter jord.
Chilin kan stå ute, efter avhärdning men de tycker inte om att det är för kallt, så svalare än 10 grader under nätterna bör det inte vara, så vänta gärna med att ha chilin ute dygnet runt tills efter midsommar, ungefär. De vill inte heller stå för varmt, blir det mer än ca 30 grader kan du skydda den lite under den varmaste tiden på dagen.
Halvt inglasad veranda tror jag blir jättebra 🙂

Magi-cat
0

#23 Tack! 🌺 Jag ska pyssla om den efter dina råd!🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sabina]
0

# Bara roligt att kunna hjälpa så gott jag kan Magi-cat ❤️🙂