Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etiketttips-och-trix
Läst 1529 ggr
[klarabastin]
2015-05-03 21:17
3

Regrowing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! 

Jag tänkte bara skriva lite om så kallad "regrowing".

Regrowing betyder att  man tar "skräp" ifrån mat som till exempell avocado-kärnor eller "roten" av ett salad eller celleri huvud och för det att växa fram en helt ny celleri ur det gamla skräpet ifrån en använd celleri!

här är en video på hur du "regrowar" romansalad! 

javascript:nicTemp();

På bilden så ser du min samling med regrows!

I glasen så är drt två avocado kärnor och ett celleri hjärta. 

I vin glasen har vi en 6 dagar gamal romansalds grej samt en som jag har suttit in i glaset idag.   

Vi har även celleri och basilika!

Iden stora gula skålen så har jag mina vattenmelon kärnor som jag planterade ner i vanlig blomjord bara för att se om det gick att plantera från från en melon från ICA.😂

[Sabina]
2015-05-04 14:24
1

Tack för inspiration av regrowing, " återbruk" av växter och annat ätbart. 🙂
Här finns en länk till Återbruk iFokus där det diskuteras om liknande metoder och fler inspirerande kommentarer och länkar om återbruk av ätbara växter.
Här finns en artikel från Julen iFokus om hur man kan återbruka julens växter. Kanske inte så aktuellt just nu, på våren men en idé att komma ihåg till jul.

-Aida-
2015-05-05 08:34
0

häftigt! tack för tipset! 😃

densomundrar
2015-05-05 19:13
0

Åh, precis vad jag letat efter :)

Är ny på planteringar, har provar att sätta en vitlöksklyfta i jorden, en körsbärstomat och planerade idag ärtor, dock från frön. 

Hoppas att det fungerar även fast jag inte har någon kundskap om hur man gör. Håller tummarna!