Odlingsförslag för balkong i söderläge
Hej! Jag är ny här och blev med balkong förra året, odlade litegrann under sommaren men allt ville sig inte till hundra trivas, så jag tänkte be om lite tips här, hoppas det är okej!
Balkongen är i söderläge på tredje våningen och under morgon och förmiddag bränner solen något otroligt, för att sen på eftermiddagen försvinna helt. Nu på våren är det helt omöjligt att ens ha några växter i fönstret utan att ha persiennerna nere, det blir lite bättre på sommaren när den värsta solen mitt på dagen blockas av taket på balkongen.
Förra sommaren odlade jag mynta, olika sorters timjan, ringblomma, potatis och gurkört. Gillar gärna sånt man kan äta/ge till kanin, och det får inte vara något som är giftigt (skippar potatisen i år pga kanin).
Har ni några tips på vad som skulle kunna trivas bra på denna balkong?
Jag har en samling pelargoner (min stora passion) och det vore ju kul om dessa kunde få komma ut på lite grönbete och vara till glädje till humlor och annat, men vågar jag det med den solen? De börjar nämligen bli lite för många för att få plats i fönsterna på norrsidan…
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Pelargoner brukar må bra av att vara ute på sommaren, under förutsättning att de inte blir grillade. :) Skulle det fungera att ha dem under fiberduk?
Jag har inte riktigt platsen (eller viljan) att använda fiberduk, men jag skulle ju kunna ha dem stående nedanför staketet så de blir skyddade mot den värsta morgonsolen. Jag vill ju helst kunna se dem också (så mycket vackra blommor) och på golvet försvinner de de ju lätt ur synfältet (samt att de hamnar i äthöjd för kanin). Förra sommaren ställde jag ut dem på eftermiddagarna om jag var hemma men det blev ett jäkla flyttande fram och tillbaka, och katastrofalt en gång då jag glömde ta in dem på kvällen så de stod och blev brända ute i morgonsolen medan jag tog sovmorgon.
Tumblr - ☆ - Instagram
Jag hade en sådan balkong och jag köpte en vikvägg i smide med tyg uppspänt och den fäste jag i balkongräcket med buntband, då fick jag en lite mer skuggad plats för känsligare växter. En annan variant är att sätta upp en bambumatta eller liknande.
På den soligare delen hade jag fetbladsväxter som kärleksört och gul fetknopp. Kärleksört är ätligt för människor i alla fall (även om jag inte tycker det är vidare gott).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ska kolla upp om att sätta upp en vikvägg! Tack fär tipset!
Tumblr - ☆ - Instagram