Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etiketttips-och-trix
Läst 3986 ggr
Surpan
1

Jord

Jag har stora problem med att förstå det här med de olika sortens jord. Just nu håller jag på att förgro min krasse i såjord, men jag har hört att de gillar mager jord, så vilken sorts jord ska jag välja när jag planterar ut dom?

/Surpan

VildaVittra
1

Mager jord är jord med större partiklar i, så man skulle kunna säga motsatsen till lera (lera är ju egentligen jord vars bestånddelar är av partikelstorleken ler enligt Atterbergsskalan). Vilken påse som helst egentligen, förutom rosjord (rosor gillar lera), kanske inte rhododendronjord heller då den är sur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Omorika
3

Påsjorden har endast liten skillnad mellan sorterna. Sorterna finns mest som ett affärsknep för att vi ska känna oss tvungna att köpa olika sorters påsar. Störstadelen av alla påsjordar består torv som är mer eller mindre uppgödslad med antingen mineralgödsel, eller biologiskt gödsel (typ bajs=ekologisk). Sen är alla jorda utom rhododendron jord även kalkad eftersom torv har lågt ph. De enda tre sorterna man egentligen behöver ha koll på är såjord, rhododendronjord och övrigt. Magrast är så jord, den innehåller lite gödsel för frön gror bäst så. Rhododendronjord anvönds endast till surväxter ryp rhododendron och blåbär. Övrigt används till allt utom de växter som gillar näringsfattig jord, vilket egentligen är väldigt få, speciellt av sommarblommorna. Så som svar på din fråga använd vilken jord du vill utom rhododendron jord. Det du kan göra är blanda i sand i påsjorden. Den blir då mer genomsläpplig och krassen borde trivas bättre.

Surpan
0

#2 Så egentligen kan jag fortsätta köra på den såjord jag redan har hemma? 🙂 Och blanda i lite sand istället?

/Surpan

[Sabina]
0

Om du vill fortsätta använda såjorden, går det bra att använda den till krassen. Men jag skulle rekommendera dig att köpa någon annan typ av jord med större näringshalt, då du kan använda den jorden till alla dina växter på balkongen, u-jord eller balkonglådejord innehåller även långtidsverkande gödsel och små lecakulor som är smidigt att använda till det mesta på balkongen. Alternativt att du blandar själv men då får du flera påsar att förvara om allt inte går åt.
Vill du blanda själv, brukar jag köpa planteringsjord (eller använd såjorden) och kogödsel och blanda 50/50+ några nävar småleca. Efter ca 1 månad kan du tillsätta flytande näring till växterna, förutom till perennerna så de kan få avmogna i tid, för att då kunna klara höst/vintertiden bättre

Omorika
0

Ja men var i så fall beredd på att gödsla. Det märks på att bladen blir fläckiga, ljusa eller små. Torvjord håller näring dåligt så man bruka alltid behöva gödsla lite.

Surpan
0

Knepigt det här! Jag har "vanlig" jord hemma också, men den har stått utomhus sedan förra året. Bara att slänga eller?

/Surpan

Omorika
0

Det som händer med gamal jord är bara att volymen blivit mindre så inga problem att använda. Det är bara bra att förvara jord utomhus eftersom den håller fukten bättre då. Problemet blir när man vill använda den när det är minusgrader. Grus och sand funkar lika bra som leca förutom att det är tyngre. Att leka håller vatten till växterna är en myt eftersom rötterna inte kan tränga igenom lecans skal. Bättre då med krossad leca. Däremot gillar jag leca i inne krukor eftersom den håller volymen bättre och det ser snyggare ut till krukväxterna. Tillmina krukor utomhus som jag inte håller på att flytta använder jag jord och sand från närmsta strand, inget som varit på en väg. Det bästa är egentligen att testa sig fram och hitta vad man själv trivs med.

Surpan
0

#7 Tack för svaren, då har jag vanlig jord att använda. 🙂 Hoppas det blir bra.

/Surpan

Surpan
0

Jag var och köpte jord igår, och herre jösses vad det fanns jord!

Blomjord med leca, rhododendrojord, rosjord, örtjord, trädgårdsjord, grönsaksjord, U-jord, P-jord, plantejord.. osv osv.

Jag köpte sommarblomsjord tillslut. Skulle fråga om hjälp i butiken men blev helt överväldigad när det bara fanns mer och mer jordsäckar för varje hörn jag gick runt. Så jag tog den närmaste.. Men det står att sommarblomsjord är gjord för att hålla fukten bra, så jag antar den passar bra för mig.

Såatte.. Nybörjare var det ja. 😐

/Surpan

VildaVittra
0

Köpte blomjord på säck häromdagen som var Icas eget märke, och trots att det var en sådan där billig (fyra för 100 kr) så var det en ofantligt bra kvalitet på den. Rekommenderar den starkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
0

#9 Sommarblomsjorden blir säkert jättebra, Surpan.
Vi är alla nybörjare i början 🙂
Jätteroligt att se att du fått ett nytt intresse i balkongodlingens fröjder, dock 🌺

#10 Tack för tipset, VildaVittra. 
Jättebra att det finns hyfsat billig jord av bra kvalité. Ännu en positiv sak är att ICAs jord är så lättillgänglig 🙂

Omorika
0

Alla påsjordar är i princip samma så jag brukar också köpa det billigaste, ibland unnar jag mina blommor urnjord. Inne för krukväxterna har jag oftast med lecakulor för att de ska hålla volymen hela vintern och inte se sådär ihopsjunken ut som den ofta gör efter ett tag.

Nu hr jag dock börja odla lite specialare som behöver egen jordblandning så blandar egen.