avocado
hej! hur gör ni för att lyckas med era avocados? Har säkert satt 5 stycken. men ingen värkar slå rot.. Jag satte dem för tre månader sen i hopp om att de kunde flytta ut på balkongen hos mamma vid det här laget med jag tror att alla är döda:(
hur har ni lyckats?
Jag har odlat avokado för några år sen och har för mig att det tar en evighet för dem att gro. För att snabba på det ska man lägga dem i blöt innan plantering, har men inte gjort det är det bara att vänta och har is i magen. Tror det tog ett halvår för mina att gro och de var inte lagda i blöt.
Här berättar Juel om sin avokado som hon planterade:
http://balkongodling.ifokus.se/discussions/553513b48e0e7404de001bed-mina-plantor?discussions-1
Det verkar onekligen som att man behöver tålamod med dom., vilket är bra att veta, då dottern gärna vill plantera avokado också.
Jag lägger mina kärnor i vatten sisådär en vecka, trycker ner i jorden och vääääntar. De två jag har nu sattes förra våren (eller redan under vintern?) och grodde runt maj tror jag. Sommaren spenderades ute på den inglasade balkongen i västläge och vintern i ett fönster i söderläge. De båda plantorna är nu 85 respektive 55 cm höga.
SE*Simbelmynes

Det tar tid. Jag har mitt andra träd nu. Både tog flera månader på sig att gro.
Skynda långsamt så går det fortare.