Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettallmänt
Läst 811 ggr
[Juel70]
0

Mina plantor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag lät en avocado kärna ligga halvt i vatten bra länge innan den grodde och nu frodas den och växer och verkar trivas.  Sen tog jag även frön från en vanlig röd paprika och har sått och den börjar nu få blommor. Spännande 🙂

Har ni tips på vad avocado gillar för slags jord, för det är snart dags att plantera om den, liksom paprikaplantan. 

Här kommer bilder på plantorna. Plantan med början på blommor är paprikan.

[klarabastin]
1

hur lång tid tog det för avocadon att slå rot?😃

[Juel70]
0

Är det för många begynnande blommor på paprikan? Ska jag knipsa bort några, så att plantan orkar producera paprikan?

[Juel70]
0

#1 Ja man får ha tålamod med avocado!🤪 Det tog nog 1-2 månader tror jag. Dom har fått gro långsamt från december tror jag det var som jag lade den i blöt.  Jag tänkte nästan slänga den först, för att den inte grodde, men tänkte ÄH.. låter den vara ett tag till.

Så här gjorde iallafall jag ( Har inte haft avocado förut):

Först måste kärnan torka i nån vecka, sen ska den stå i blöt till hälften i någon vecka, sen planteras till hälften. Det är först när den får en spricka som fröet kan börja gro och det går rätt så långsamt. Den ska stå soligt och varmt.  Får inte torka ut helt så att det går nån dag emellan, utan hälla på liten skvätt vatten  då och då när jorden verkar torr.  Sen växer den på bara 🙂

VildaVittra
0

Låt paprikans blommor vara kvar, de brukar ha mer frukt än blad. Vilken jord avokadon ska ha vet jag inte, så jag skulle kolla vart den växer vilt och efterlikna den jorden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Juel70]
0

#1  Att gro tog lång tid… 1-2 månader, sen slog den rot rätt fort efter att jag planterade den till hälften i jord. 🙂

[Juel70]
0

#4 ok tack för tipset.  Jag har ju en känsla av att avocado kanske vill luckrad, en aning sandig jord men ändå näringsrik. Men det är bara en gissning.  Om nån vet så blir jag tacksam.

Omorika
0

Jag skulle plantera avokadon i vanlig blomjord, den vattna och gödsla ordentligt de behöver jämn fuktighet. Mina dog för jag for hem på påsklov och klarade sig inte ens en vecka så skulle försöka få en fuktighetshållande jord och då är blomjord bra men plantera minst en gång/år.