Odlingssäckar m.m
Jag har högtflygande planer nu för odling på vår balkong (jag i ett nötskal) och sitter och trånar för fullt efter olika saker på internet. 😃
Jag tycker bland annat att dessa är jättefina. Är de lika bra som det verkar? Jag har aldrig odlat i odlingssäckar förut.
Jag hade tänkt mig sallad, sockerärtor, brytbönor och bondbönor i något som typ dessa, om det funkar?
Potatis i någon av dessa (ett) (två)?
Jag har sneglat åt jordärtskockor också, men hittar ingenting om rekommenderat jorddjup? Fast jag hittade en som odlat sådana på 25cm djup, och det gick bra. Men de blir väl himla höga? Det kanske går ändå. 🙂 Hur mycket ljus behöver de?
Jag undrar också över dessa sötnosar, vet ni något om dem? De kan ju inte behöva särskilt djupt, eller? 🙂
Tack på förhand! Fler frågor kan komma allteftersom. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jösses vilka priser! När jag odlade i säckar använde jag dom här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/17228340/
Det var bara att vika sidorna dubbelt på de grödor som inte behövde så mycket djup.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Haha, fast ikeas säckar är ju inte ett dugg snygga. 😉Och 60 spänn per stor säck är inte så farligt tycker jag. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Det enda jag tror är bra att tänka på är att de förmodligen torkar ut snabbare så du måste nog vattna lite mer än om du har vanliga krukor. Ett tipps till den stora fyrkantiga kan vara att lägga en hel jordsäck i den och bara skära hål för växterna. Ger lite extra stabilitet och fukthållning. Glöm bara inte hål i botten.
Det bästa när det gäller grönsaksodling på balkong är helt enkelt att testa. Det enda som jag tror kan bli lite svårt är jordärtskockor men ha samma djup som potatisen så ska det nog också gå, annars får man bara skörda tidigare innan de blivit så stora.
Tycker typ ett av modell blir bäst till potatis, växer bäst om de har djupa krukor. Läs gärna artikeln om potatis här på sidan.
Sen kan du säkert som VildaVittra säger komma undan billigare om det behövs. Själv hade jag kanske tagit jordsäckar och bara klätt in dem i nått snyggt kraftigt tyg men alltid enklare att köra på färdiga system.
Lycka till