Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettodlingstrådar
Läst 1813 ggr
Linnea
2

Min odling 2015

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att ni kunde få följa mina sådder i år. Jag har faktiskt ingen balkong utan en trädgård (en liten en!) men har ont om plats. För första gången har jag frösådderna i ett akvarium. Det ska sås mer efterhand men dessa är sådda den 14 februari.

Skynda långsamt så går det fortare.

VildaVittra
0

Vad har du satt för roligt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
0

Ja, jag tycker det är jättetrevligt att följa olika medlemmar. Det är så inspirerande och jag tror vi kan lära oss mycket av varandra plus att det blir lite som en så-dagbok där man kan följa sig själv och lära sig vad som hände med sådden, vad som blev rätt/fel.
Så det är fint om vi får följa dig 🙂

Vad mycket du sått redan. Vad är det  du sått? 🙂

Linnea
0

Från vänster till höger: svampgurka, akleja (william guiness), tusensköna (pomponette), piplök, paprika/chili, kronärtskocka, judekörs, färgväppling, hibiskus, djungelgurka. Jag har inte satt lika många av alla men på ett ungefär står dom så. Bild från idag.

[Sabina]
0

Vad spännande saker du sått, som tex. svampgurkan.
Ska bli spännande att följa sådderna men vad mycket de har växt på bara några dagar. 👍

Linnea
0

Ja tempen ligger på 20-12 grader, fuktigheten vet jag inte men det är fuktigare än i rummet iaf. Så verkar som att dom trivs rätt bra =).

Linnea
0

20-21 ska det såklart stå.

Stephanie
0

Är 20-21 grader en bra temperatur?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Linnea
0

En del växter vill ha lite varmare men överlag är det en bra temp. Djungelgurkan har börjat få sina första karaktärsblad.

Linnea
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så här ser det ut idag.

Linnea
0

Det känns som att ljuset inte riktigt räcker till. Temperatur och ljus ska ju gå hand i hand men det är nog lite för lite ljus till den temp jag har nu. Har därför öppnat luckan i locket så lite värme kommer ut. Jag har andra lysrör som är starkare så jag kanske får testa att byta.

Tänkte lite snabbt kolla igenom hur groningstiderna har varit hittills jämfört med det som står på påsen. Ungefärlig groningstid och sen vad påsen säger inom parantes.

Svampgurka 13-21 dagar (10-20)
Tusensköna 10-18 dagar (10-30)
Djungelgurka 10-17 dagar (5-15)
Akleja minst 17 dagar (1-3 månader)
Chili 13-16 dagar (20-30)

Blev sugen på att sätta nästa omgång, tänkte egentligen vänta till nästa vecka men vi får se…

Linnea
0

Så här ser det ut idag.

[Sabina]
0

Det var värst vad det växer, Linnea.🙂 Vad trevligt 🌺

Linnea
0

Idag har jag sått omgång två. 7 pluggar lobelia, 9 st majs, 5 st stor vaxblomma, 5 st aubergine och 3 st tomat. Av förra sådden har en till kronärtskocka kommit upp och två färgväpplingar.

Linnea
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu har lite majs och tomat börjat synas.

[Sabina]
0

Tack för att du uppdaterar, Linnea.
Jätteroligt och intressant att följa dig 👍

Linnea
0

Ett tag sen jag uppdaterade. Alla djungelgurkorna dog och lite annat också så jag blev lite trött.. Har iaf omplanterat majs, Tomater och lite andra. Ett mammutträd har kommit upp, sådde fyra stycken. Verkar vara lång groningstid på hibiskus och de andra.