Kryddor på balkongen.
Jag har funderat på att plantera iaf mynta och gärna citronmeliss ute på balkongen och har då tänkt köpa såna som finns på t ex Plantagen då jag inte har tålamod med att så från grunden riktigt just nu.
Jag har ganska liten balkong i söderläge men har en blomställning med tre olika höjder så att det går ställa dom nere i skuggan av balkongräcket om det är väldigt blåsigt eller extremt varmt och soligt, men det går även ställa dom en bit upp så att dom även får sol.
Jag kommer självklart plantera om dom i lite större kruka än dom i plast som man köper dom i för att ge dom plats att breda ut sig lite. Vill ha just dom två sorterna då jag använder det mycket till te.
Om någon har tips på hur man får mynta och citronmeliss att trivas som bäst så får ni gärna dela med er av dom. 🙂
Jag har verkligen inga gröna fingrar, jag har till och med lyckats ta död på en så kallad svärmorstunga som jag hade inne i vardagsrummet och den växten om någon brukar överleva det mesta! Men har tänkt försöka få lite växter att överleva nu och kan man då t ex äta eller använda växterna till annat så blir man lite mer mån om att ta hand om dom. Eller, jag blir iaf.
Har även tänkt plantera en Aloe Vera i en stor kruka och undrar även om ni vet ifall den mår bra av att få vara ute lite under sommaren eller om den ska hållas inne och i så fall om den trivs bäst i söderläge eller på norrsidan. Använder nämligen färsk Aloe Vera till allt från myggbett till solsveda och även mot magkatarr.
Mormor som alltid har massa växter hemma har några stycken Aloe Vera som ger nya små sticklingar som hon iaf enkelt får att växa hur bra som helst i nya krukor. Det är enligt mig både en fin och härdig liksom användbar planta.
Gillar suckulenter öht som inomhus-växter trots barndoms"trauma" med en stor High Chaparall vält över mig och taggar som fick dras ut i uppåt en månad efter. Men det är inte det smartaste att ha en 2 meter hög växt med taggar när man har barn i den åldern då dom ställer sig upp genom att dra tag i vad dom nu än hittar 😉
/T
Tessen, jag tycker Surpan har fått många bra råd i sin tråd här: http://balkongodling.ifokus.se/discussions/552e3c75ce12c44eee0005a3-kryddor-i-klassisk-balkonglada?discussions-1
kika gärna på den 🙂
Aloe Vera kan stå ute på balkongen på sommaren men det är bra om den blir ordentligt avhärdad innan den får stå ute i full sol utomhus.