Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikett: köksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 2547 ggr
Surpan
3

Kryddor i klassisk balkonglåda

Jag har en sån där lång balkonglåda i plast, och funderade på vad jag skulle kunna plantera i den. De är ju ganska grunda. Men så tänkte jag på kryddor, olika sorter på rad.

Är det en dålig idé? Kommer de att fajtas med varandra?

Kan jag så med såjord direkt i lådan i så fall, eller måste jag dra upp de i separata krukor först?

/Surpan

kattöga
2

Ibland brukar jag så direkt i lådan, andra gånger planterar jag färdiga kryddväxter som man kan köpa i t ex mataffären eller på Plantagen. Den växt som har varit lättast att få att växa är basilika/thai basilika. Men även andra växter. Timjan, rosmarin, persilja, salvia, och andra örter. Jag har även haft sallad, ruccolasallad, rädisor och rättikor i balkonglådor.  

Jag har ett antal balkonglådor som jag hänger upp på verandaräcken. Jättepraktiskt, bara gå ut och knipsa av lite när man behöver. Och rådjuren kommer inte åt dom. Däremot har små snäckor ibland lyckats leta sig dit……

Och solrosor! Som fåglarna här har sått själva i mina balkonglådor (från sina fågelbord).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Surpan
1

#1 Tack för svar! Kan man ha solrosor i sådana små balkonglådor? De blir jättestora väl?

/Surpan

kattöga
0

#2 Det har varit lite olika. Dom flesta har varit ca 40-50 cm höga. Men några var 1,5-2 meter en sommar! :) Men det var nog bara ren "tur", det var nog en sorts solrosfrön (som ger höga blommor) som råkat hamna i balkonglådorna från fågelmaten.
Det brukar dyka upp en och annan solros på marken också, från frön som fåglarna tappat.  Det är alltid kul att se solrosorna "poppa" upp på lite oväntade ställen, dom är så fina.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
0

Förresten, numera ser man ju solrosor säljas i små krukor. Dom är väl ca 30-40 cm höga ungefär. Så det finns nog bra möjligheter att medvetet odla solrosor i balkonglådor också.

Meeow! 

Omorika
0

Vill du så själv är det bästa att lägga nån vanlig jord i botten sen fylla de sist 2cm med så jord och så fröna där. Då gror fröna bra och när de sen växttillsig en bit når rötterna ner till den mer näringsrika joden i botten. Ett tips är att så en samling frön på samma ställe då får dj upp en buskig krydd buske. Är inga problem och ha flera olika kryddsorter med varandra.

Surpan
0

#5 Smart! Tack! Kanske ska testa det då. 🙂

/Surpan