Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etiketttips-och-trix
Läst 859 ggr
Omorika
2015-04-12 19:17
2

Physalis

Nu har jag kanske upptäckt något. Jag har alltid haft problem med att få mina physalis att gro. Det är ett svårt frö att gro allmänt men för mig har det gått katastrofalt men nu kanske jag har en lösning. Efter att inget hänt med olika metoder var jag less och tog till det sista och ställde dem på min värmedyna. Och vet ni vad nu skjuter det för fullt. Har fått ett helt gäng små gröna plantor trots att hela sådden praktiskt taget blivit mosade av katterna.

Åsa S
2015-04-13 15:06
1

Ett annat sätt att få dem att gro lättare är att inte täcka fröerna med jord de gror lättare när de får ljus än mörker det räcker att täcka sådden med plast.

[Sabina]
2015-04-13 20:05
1

Jag fick inte heller min första såomgång med physalis (kapkrusbär) att gro då jag hade täckt fröna med jord.
Det gick dock bra andra gången, då jag bara tryckte dit fröna på fuktad jordyta och täckte med plast, precis som Åsa S tipsar ovan 🙂

Omorika
2015-04-14 14:56
1

Jag brukar inte täcka dem med jord eftersom det är ljusgroende frön och måste ha ljus för att gro, har ändå haft stora problem med att få igång dem men nu tror jag att lösningen har infunnit sig.

Det kan ju vara så att ni har varmare i era fönster än jag också.