Rökare på balkongen
Har du grannar som röker på balkongen?
Röker du själv på balkongen?
Vad tycker du om att dina grannar röker på balkongen, om du själv inte är rökare?
För flera år sedan fanns ett prejudikat om att rökare skulle ta hänsyn till sina ickerökande grannar och grannar som besvärades av cigarettrök.
Detta verkar nu rivits upp. Numera verkar det vara svårt för de som besväras av grannarnas rökande att få stöd i lagen att slippa detta.
Vad tycker ni om det?
Jag själv tycker det är ganska jobbigt med rökande grannar, då det inte luktar så gott och fräscht och då jag har barn med astma.
Källa: http://blogg.hsb.se/juridik/2012/03/09/besvaras-du-av-din-grannes-balkongrokning/
http://tobaksfakta.se/opinion/tydligare-regler-kravs-mot-rokning-i-bostadshus/
Jag är en rökare, men aldrig bott i en lägenhet med balkong så jag har inte "Kunnat" röka på balkongen. Har dock feströkt på balkonger, alltid när jag varit berusad, och kanske aldrig riktigt tänkt mig för. "Det är ju ändå sent, vem bryr sig."
Jag tycker rökare, alltid, ska visa hänsyn till folk omkring en. Jag som är rökare blir provocerad av människor som sätter sig i busskuren och röker. Jag ställer mig flera meter ifrån närmaste människa om jag ska röka vid en busskur.
Om jag flyttar till en lägenhet med balkong så vet jag inte om jag av ren lathet skulle tänka "mjeh whatever." Jag kanske skulle stå ett tag och lyssna, försöka höra om någon är i närheten, sen tända cigaretten. Men det hade ju bara varit om jag veeeeerkligen var desperat.. Vilket jag inte oftast är. Då går jag la hellre ut. Promenader är bra!
Jag är fd rökare, men har bott i lägenhet utan balkong tidigare. Så där satt vi på gården och rökte, det hade ingen något problem med. Det fanns ett bord med några bänkar där man kunde sitta, och det kom alltid fram grannar för att snacka en stund. Det var ett ganska litet lägenhetshus så alla pratade med alla och jag tror någon hade sagt till om det störde.
Sen flyttade vi dit vi bor nu, här har vi stora balkonger som ligger långt ifrån varandra och fönster, i alla led, så här rökte vi på balkongen. Jag har aldrig trott att det skulle störa någon. Jag tycker definitivt att det är rökarna som ska ta hänsyn till alla ickerökare. Jag förstår om vissa föreningar med små balkonger som ligger nära andras fönster vill förbjuda rökning på balkonger, och de tycker jag de ska ha rätt till och folk ska respektera.
När jag var hos vänner och ville gå ut och röka så frågade jag alltid om jag fick använda balkongen. Men ofta brukade jag gör så att jag tog ut deras hund om de har en på en promenad, för jag skulle ju ändå ut. 🙂
Jag tror inte att de flesta rökare är så respektlösa som det ibland målas upp, och ber man de bara snällt att sluta med någonting för att det stör så lyssnar nog de flesta. 🙂
/Surpan
Intressant fråga. Jag flyttade nyligen till en ny lägenhet med uteplats, och när jag legat ute på utesoffan och fått lite rök från grannen som blåst åt mitt håll så har min kemikaliekänslighet kickat in. Inte så trevligt, men tänker ändå att folk har rätt att röka i sin trädgård, och låter mina vänner röka på min uteplats… :/ Vet inte hur det egentligen ska ordnas. Känns väldigt dumt att be mina grannar och gäster gå till framsidan när de vill röka? Det känns väldigt förmätet av mig, alla ska ta hänsyn till mig hela tiden?! Samtidigt är jag ALDRIG skyddad. Ute kan nån gå framför med en tänd cigarett, har jag ett fönster öppet kan det tom komma in i min lägenhet…
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag är allergiker, och totalt vansinnig på mina grannar pga det här. Som tur är har värsta skorstenen flyttat! Jag blir jättesjuk då det drar in i lägenheten och jag inte har möjlighet att vädra ens eftersom det är utifrån skiten kommer.
Försökte få hjälp av hyresvärden men blev totaldissad eftersom "det är bättre att dom sitter ute än inne och förstör lägenheterna".. Men buhu då! 😡
Jag satte till slut upp en arg lapp att det inte var så roligt att behöva ringa ambulans stup i kvarten. Sen dess har det blivit bättre med både rök och doftrenare i trapphuset..
#4 Röker de i trapphuset? 😮
/Surpan
Ni som tycker det är jobbigt med folk som röker i er närhet till exempel grannar på balkong och liknande, går ni någonsin och pratar med dem? om ni skulle göra det och förklara på ett vettigt och vänligt sätt så tror jag dem flesta skulle försöka vara hjälpsamma. Finns såklart undantag, jag röker ej själv bara funderar.
När vi bodde i ett höghus hade vi inglasade rätt stora balkonger ovanpå varann. Vår lilla dotter låg och sov bredvid balkongdörren och ofta hade vi den på glänt hela natten för hon sov bättre då, plus att ett fönster stod öppet på balkongen. Men det var ganska ofta man kände röklukt inomhus tidigt på morgonen eller vid andra tider. Då stängde vi ju alltid om vi var där men det var vi ju inte på natten. Det kändes inte så kul.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#5 Nej alltså rökningen på balkongerna blev bättre, och i samma veva lugnade det ner sig med doftrenare i trapphuset som var ett annat problem. Tror nån har en hund som gör ifrån sig i trapphuset, sedan städas det och sprayas. Det kan lukta en salig röra av hundskit, klorin och doftrenare nämligen. Jag får hålla andan och springa från andra våningen och ut om jag ska slippa bli asdålig. Nu höggravid och totalt fången i mitt eget hem. Har ändå doftrenare, men de kommer sorgligt till korta ibland. Suck. Just sånt här gör att jag har noll till övers för rökare som inte tar hänsyn. Vill dock poängtera att jag umgås flitigt med rökare också som sköter det snyggt, och där är det inga som helst problem! Så jag drar inte alla över en kam. 🙂
#8 Jaså! Tänkte väl. 🙂
Då kom jag ock tänka på en sak som hände där jag bodde förut. Jag bodde på fjärde våningen och tog hissen ner för att röka på gården. Hissen hade en sån där stor tung dörr med fönster i som man trycker upp för att öppna, som är väldigt lik en portdörr. En dag så var jag väl sömnig eller någonting och ska åka ner för att röka. Jag har cigaretten i munnen och en tändare i handen för jag ska ju bara ner för några snabba bloss på gården och kolla vädret. När jag trycker upp hissdörren så får jag någon slags knäpp i skallen och går på muskelminne. Alltså: tryck upp port - ta några steg - tänd cigg. En sekund senare så märker jag att jag tänt cigaretten inne i portuppgången! 😐 Så jag springer allt jag kan till porten och slänger upp den och ramlar ut på asfalten. Jag hade ångest i flera dagar, och kände mig så himla dum! 😟
/Surpan
#6 Ja, jag har faktiskt påpekat vänligt för grannarna att dottern har astma som förvärras av rökning.
Kanske bryr dom sig ett tag men sen bolmas det igen, så vår lösning blir ju att gå in och stänga fönstret. Det är okej på vinterhalvåret men på sommaren tycker ju både vi och de bolmande grannarna om att vara ute så då får vi flytta till andra sidan huset ett tag.
Så löser vi det. 🙂
#9 Haha, vilken syn 😂 stackare! Men eloge för att du tar dig ut på gården, det lilla brukar räcka för att det inte ska dra in faktiskt. 👍
#12 Ja herre.. Man är inte alltid på topp! 😊
/Surpan
Förra sommaren rökte mina grannar på balkongen över mig väldigt flitigt. Det var inte ovanligt att både fimpar och aska ramlade ner på balkongen och på balkongmöblerna… Dessutom luktade det rök inne i lägenheten om balkongdörren stod uppe. Men efter att min sambo gick upp och pratade med dom om fimpar och aska så blev det bättre! :)