Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 1068 ggr
kigon
0

Odla chili

Jag har prövat mig på att odla en Jamaican Bell chili som första projekt (aldrig gjort detta tidigare, eller odlat något i lägenheten öht) som står i köksfönstret och är ca 20-25 cm lång någonting, men har stött på lite problem.

Hur mycket vatten bör dessa ha? Jag vattnar min så fort jag ser att jorden på topp är torr (1 gång om dagen ungefär) men bladen började droppa neråt och blev mjukare… Så jag antog att jag övervattnade, och lät den gå 1-2 dygn utan vatten… Och då droppade den ner helt! Praktiskt taget vek sig i mitten, så nu efter mer vattning så har den redan blivit lite starkare.  Vet inte riktigt vad jag bör göra :s Har försökt söka på det online men vissa sidor säger att de vill ha vatten en gång i veckan och vissa säger en gång om dagen…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Maria
1

Det kan bli väldigt varmt i ett köksfönster beroende på hur solen skiner in och värmen kan också göra att plantan slokar har jag fått för mig.

/Maria

[Sabina]
1

Jag undrar om du genomvattnar plantan ordentlig, så de inte bara fuktas på ytan?

Om du har gassande sol, kan du antingen flytta in plantan lite längre in i rummet, eller tex köpa frostad plastfilm / fönsterfilm för att skydda de ömtåliga plantorna mot för stark sol, tex detta
 http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6nsterfilm/34-1432-1?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Omorika
1

Jag rekommenderar att du drar ner på vattningen rejält. Jag brukar vattna min inomhusväxter ca 1 gång i veckan. Det gör jag med alla växter från chili och tomat till streptocarpus.

Och när du vattnar ska du vattna så mycket att det kommer ut vatten på fatet, då vet du att krukan är genomvattnad. Vattnet på fatet kan du lämna en timma så jorden får suga upp det men det som finns kvar efter en timma ska hällas bort.

Är det ett varmt och soligt fönster kan man behöva vattna 2 ggr i veckan men är endast utomhus i full sol med lite vind som jag har behövt vattna varje dag (lite beroende på krukstorleken).

När planterade du om chilin senast? Sår man chili och tomat från frön behöver man oftast plantera om dem minst tre gånger innan man ställer ut dem.