Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettkrukväxter-och-blommor
Läst 834 ggr
Henrik93
1

Neofinetia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag vill även passa på att slå ett slag för min sajt här på iFokus,

Neofinetia.ifokus.se

Där kan ni få en liten inblick i några av de arter utav orkidéer jag sysslar med.

Den är mest inriktad på en art som heter Neofinetia falcata (nu omdöpt till Vanda falcata) som är en Asiatisk art som har en slags mystik och historia bakom sig som börjar på 1600-talet i japan, då man upptäckte den här orkidéen.

sedan hittade man även naturligt förekommande varianter som muterat. De kom att kallas "Fuukiran" - orkidéen för de rika och nobla. Tro det eller, men vissa varianter kunde vara lika mycket värda som ett stort hus, med gård och lada.

Under Edo perioden tilläts inte sådant och det Neofinetian blev bortglömd. Senare i början av 1900-talet bröts den här perioden, och Neofinetian kom tillbaks.

Idag tror man att det finns 25 000 varianter.

Det unika är att i växtriket är det ca 1 av 100 000 skott som muterar.

idag finns det även något som kallas "Fuukiran Meikan" det är en kalender med en rank-lista som uppdateras varje år i Japan för att lista sällsynta arter, och deras speciella attribut.

Priserna på neofinetia varianter är väldigt olika. Det billigaste är nästan gratis, med top varianten på rank listan kan kosta 15. 000 kr per skott.

medan vissa andra varianter kan gå på auktion för ca 80. 000kr.

Det är en spännande och häpnadsväckande liten miniatyr. väl värd att slå en kik på.

Sidan inkluderar några andra Japanska/Asiatiska arter som Dendrobium moniliforme och Sedirea japonica

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[Sabina]
0

Tack för info om din mycket intressanta sajt. 

Önskar dig all lycka till med den 🙂

Henrik93
0

Tack!:D

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer