Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettallmänt
Läst 1447 ggr
VildaVittra
0

Gödseltråden

Våra älskade växter behöver ju näring för att visa sig i sin fulla prakt. Vilket gödsel brukar du använda?

Jag använder ju av förklarliga skäl mest hönsgödsel och kaningödsel, men även guldvatten, nässelvatten och hundbajs (enbart i rabatter, aldrig där jag odlar ätbart). Nässelvatten och guldvatten kan alla åstadkomma och många av idag har djur som det faktiskt går att använda spillningen ifrån.

Använder du samma gödsel till alla olika växter eller har du upptäckt om något gödsel är bättre till en specifik art?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
0

Mina små radhusrabatter grundgödslar jag med kogödsel på påse samt benmjöl varje vår, 
Varje höst brukar rabattväxterna och jordgubbarna få en näve träaska. Detta har fungerat utmärkt i de 17 år jag odlat 🙂

I krukorna använder jag däremot flytande algomin, vilket också fungerat bra.

[JeanetteK]
0

Jag har ju lite all möjlig gödsel. Hönsgödsel är kanon!

#0 Nässelvatten har jag också alltid till rabatterna, tycker det är bra. Ska man inte använda nässelvatten på sånt som man äter? Guldvatten och hundbajs kan jag förstå. Glad

VildaVittra
0

#2 Det är hundbajset man inte ska använda till sånt man äter. Guldvatten går bra om det regnat innan skörd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
0

Okej! Då är jag med! 🙂

Linnea
0

Jag använder hästgödsel och aska till allt. Ibland blir det akvarievatten med.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Sabina]
0

#5 Ja, akvarievatten är utmärkt 👍
Det använde jag till både inomhus- och utomhusväxterna förr när jag hade akvarium. Har nog aldrig haft så fina växter i rabatter och kruka som då 🙂

jentrjenny
0

En dum fråga kanske… men kan man använda hamsterbajs och gödsla med?😐

[Sabina]
0

#7 Det är jag övertygad om att man kan 🙂

VildaVittra
0

Hamstrar är väl allätare? Så ger du den saker som kattmat, så skulle jag använda gödslet till blommor och inte till att gödsla ätbart.

tlover
0

En annan sak man kan gödsla med är "groddningsvattnet" dvs det vatten som man blötlagt fröna i eller om man använder groddningsväxthus vattnet som hamnat i botten.

Om det rent regelrätt kan kallas gödsel vet jag inte och jag tror inte man bara ska gödsla med det.

l'm back