Samplantering med rabarber
Jag har rabarber i en upphöjd bädd (tänk som en pallkrage) och provade att täcka ytan med smultron för att minimera ogräset runt rabarbern. Det gick inte alls, smultronen började tyna bort, så jag ska flytta på dom idag.
Men vad kan jag sätta där? Helst någon perenn och även gärna ätbart, men man kan ju inte få allt här i livet, så alla tips mottages tacksamt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Rabarber brer ju ut sig enormt, så det är nog bara ogräs typ tistlar som kan ta plats. Jag föreslår att du efter ogräsrensning täcker utan med halm/gammalt ensilage eller svart plast. Gräsklipp kanske du har mer nytta av runt andra växter. Rabarberbladen är bra att ogrästäcka ytor runt andra växter med eller att göra vatten för att stärka växter och hålla ohyra borta
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Gödsla rabarern jag brukar ge mina nästan en halv skottkärra hästskit var. De växer som tokiga och täcker hela marken med sina stora blad, är inte många ogräs som kan konkurrera med de bladen.

Har inga ogräsproblem runt rabarbern, snarare rabarbern som är ogräset.. Rabarberbladen lägger jag på marken runt andra växter i lager-på-lager sen växer där i princip inget ogräs.
Skynda långsamt så går det fortare.
lyx problem att ha ogräs i raberberna själv har jag höns i dem 🤪
Lyx att kunna ha pallkragar på balkong. Möjligtvis på en "jordad" altan.
Ni som har balkonger, kolla upp hur mycket er balkong tål.
Annars kan det gå illa!
Tänk efter före!
Sajtens namn: Balkongodling! 😉
#5 Den svenska byggnormen slår fast att balkongers hållfasthet ska vara på minst 100 kg per kvm, så det är verkligen ingen fara med en pallkrage. För man täcker ju inte hela balkongen med det, så är exempelvis balkongen 9 kvm så får man totalt ha 900 kg på den.
En säck plantjord väger 20 kg, det går åt fyra att fylla en krage och kragen är 1 kvm. Kragen väger kanske 5 kg, så det är med god marginal dessutom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Glöm inte vattnets tyngd, och avrinningen!
Detta är lätt att glömma om man inte är begränsad till en balkong.
Och hur många balkongodlare brukar köra skottkärror med gödsel? Besvärligt i trapphuset bla. A.
#7 Fortfarande så har man inte pallkragar över hela balkongen. För det är balkongens hela yta som räknas, annars skulle ju inte folk som väger över 100 kg kunna gå ut på balkonger.
Dessutom mår inte växter bra av att dränkas.
Dränkas?
#9 15 liter vatten på en kvm är att dränka växter.
Vad är motivet till att dränka växtligheten? Förstår inte.
Jag kan betta på att #8 inte har en balkong! 🙂
#11 Och? Fysikens lagar förändras inte beroende på var man bor och byggnadsreglerna är lika över landet.
#12 Jag har ännu inte fått kläm på varför (orsaken) till varför man måste dränka sina växter!
En förnuftig människa vattnar efter känsla och växtens behov, liksom.
#13 Jord= 80 kg
pallkrage= 5 kg
80+5=85
100-85=15 kg vatten=15 liter vatten
Då kommer man alltså upp till 100 kg, om man nu har en så liten balkong som 1 kvm.
Kan ni sluta bråka nu. Jag antar ni har olika åsikter angående detta
Okidoki! Kloka Sis. Tack! 🙂
Om man har sin balkong högst upp och inte har tak, så kan förstås pallkragen bli dränkt vid mycket regnande 🤫
Låt dagen idag bli din bästa hittills!