Ledsna växter
Några av mina nyplanterade växter är ledsna. Båda tomaterna och några ärter har fått lite gula blad, och jag vet inte riktigt varför. 😕 Gula blad verkar de ju kunna få av allt möjligt, framförallt näringsbrist om jag förstår det rätt? Men får så här små plantor näringsbrist tror ni? Lampan har varit på 12 timmar om dagen men jag har ökat det till 14h för några dagar sedan, och till 16 timmar nu idag.
Bild tomater (syns lite dåligt där, men det är de nya bladen som kommer som är gula)

Mvh Stephanie 

Vad satte du dom i för jord?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Såjord… Tomaterna har satts i blomjord nu så om det är näringsbrist borde väl de börja se bättre ut snart?

Mvh Stephanie 

Nu ljuger jag förresten. Ärterna råkade jag faktiskt sätta i blomjord på en gång. Kanske de fått för mycket näring istället?

Mvh Stephanie 

Ärter är tålig, så med dom är det ingen fara.
Då undrar jag om du inte kanske råkar vattna lite för mycket?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är nog möjligt 🙂 I så fall borde de börja må bättre om jag håller efter på vattningen?

Mvh Stephanie 

#5 Sätt tomatplantorna precis så att bladenbasen är ovanför jordytan, då kan den sätta fler samt nya rötter.
#6 Så pass djupt alltså? Jag hade på jord upp på ungefär halva "stammen" när jag planterade om. Jag borde ha lagt på ännu mer jord alltså?

Mvh Stephanie 

#7 Tomater kan man sätta hur djupt som helst, vid nästa omplantering så kan du knipsa av de nedersta bladen och sätta ännu djupare. Ju mer rötter en planta har, desto starkare blir den.
Aha, då lärde jag mig något nytt! 🙂

Mvh Stephanie