Köpa svampmycel
Jag undrar om någon av er köpt svampmycel och odlat svamp hemma.
Var har ni köpt det? Var/är det svårt att hålla det hela vid liv? Hur länge har ni haft svampodlingen?
Jag har varit sugen på att försöka odla svamp ett bra tag men vill gärna veta mer om det hela.
Vi köpte från USA, tyvärr minns jag inte vad hemsidan hette men gör jag det senare så ska jag försöka att komma ihåg den här tråden.
l'm back
Jag köpte från Ebay, satte det för några veckor sedan, så nu väntar jag bara på att det skall poppa upp champinjoner. 😛
#1 och #2 tack så mycket för svar. Vad roligt. 🙂
Det kanske det inte gör så mycket att mycelet kommer ända från USA? Är det som pellets eller som jord som man håller fuktigt? Jag antar att det är billigare att handla från USA eller hur kommer det sig att ni båda gjort det?
Många frågor jag vet men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag sätter igång 🙂
Vi köpte träpluggar (vi ympade alltså trästockar) och träpluggarna var inte torra eller så, så dom hade klarat "resan".
Vi köpte från USA för vi hittade inget svenskt.
l'm back
Okej, så bra att veta. Jag kommer behöva ta ner ett antal träd på min tomt på landstället, så trästockar/stora stubbar kommer jag få tillgång till i sommar 🙂
Champinjonmycelet var ympat på säd. Tror det var vete. Bäst före datumet hade gått ut för två månader sedan, så hoppas det fungerar ändå. Skulle ha satt det i höstas, men glömde bort. Om 10 - 13 dagar skall dom börja komma upp om allt går bra. Köpte från England för att det var mycket billigare.
#6 Vad spännande, jag håller tummarna för dina champinjoner. Oftast brukar produkter ha längre förbrukningsdatum än det som står på förpackningen så det kommer nog gå jättebra 👍
Jag har faktiskt en bok om champinjonodling som är riktigt intressant, enligt den ska man kunna samodla champinjoner med kål tror jag det var om kålen stod så tätt att marken skuggades under den.
Men vissa saker kan man hoppa över, den listar DDT som ett mirakelmedel. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#8 Haha DDT, ja det var en intressant vinkling. 😃
För att bli väldigt OT ; när jag var i Indien första gången (1987) kom det upp en ung man och knackade på vår hotellrumsdörr med en såndär pump man har ogräsättika i och frågade på ett mycket serviceminded vis om vi ville ha DDT besprutning mot myggorna innan läggdags så vi skulle slippa bli myggbitna 😂
#5 olika träd var olika bra om jag minns rätt, vi använde björk för det var det enda av dom som rekommenderades som växte på vår mark. tall och gran var blandannat big no no
l'm back
#9 Hehehe, så mysigt! Jag undrar vad de sprutade planet med när jag flög hem från Afrika via England en gång, de var ytterst noggranna, när jag flugit direkt till Sverige hände det aldrig.
Lägger in en bild på boken om någon vill försöka få tag på den, den är mycket detaljerad, den tar till och med upp vad hästen ska äta och hur gammal hästen ska vara för att ge det absolut bästa gödslet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Så bra för det är just björk vi ska ta ner. 🙂
#11 Den boken lär vara intressant om än lite speciell, jämfört med de sorts böcker jag normalt läser. Men det är ju sådant som också berikar en 🙂
OT igen: Vet du jag såg att de sprutande något även när jag åkte från Afrika till Europa för ett par år sen. Jag åkte iväg på två resor ganska tätt efter varandra och båda gångerna hände samma sak. jag undrade vad det var men personalen ville inte svara på det 🤔
Angående vad man sprutar på flygplanen.
Så måste ni ju mena, avisningsvätskan?
Men dess funktion är ju mer på marken.
Det finns 2 typer av avisningsvätska beroende på hur vädret är.
Typ 1 tar bort isen som redan ligger på vingen.
Typ 2 förebygger att ny is bildas.
Oftast som idag kanske så lägger man nog på Typ 1 och sedan typ 2 efter, Ibland räcker det med att bara lägga på Typ 2 osv.
Denna vätska är glykol+ vatten
När man väl är i luften så finns det ju andra avisnings system.
Tex:
Pitotrörsvärmare
Rubber boots på vingarna (De-Ice), Man tar luften från jetmotorn och blåser upp en "ballong" på vingframkanten som spränger bort isen.
De plan som inte har rubber boots har oftast pneumatisk (anti-ice) alltså man tar luft från motorn och leder den ut i vingframkanten utan att blåsa upp något.
Värme på rutan i cockpit, Men det är även för att öka slagsegheten ( alltså tåla mer stötar tex om en birdstrike skulle uppstå)
Skillnad på De-ice och Anti-ice är att De-ice systemen tar bort den is som redan bildats medans anti ice förebygger
#13 Det du skriver var intressant och lärorikt, för det visste jag inte.
Men jag menar att de sprutade något inne i planet. Båda gånger på väg från Afrika till Europa men inte tvärtom
Oj vad OT vi är nu 😃
Ja det var ju en helt annan femma :)
Nu lämnar vi den historien.
Har sett you.tu att man kon odla fram mycel med gammal svamp och kaffesump.
Spännande men för mig gick det inget vidare.