Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettkrukväxter-och-blommor
Läst 1054 ggr
JoannaLi
0

Nattduksbordsblomma?

Jag sitter här, framåt morgonkvisten, och klickar runt på hemsidor och drömmer mig fram till vårens lilla fönster/balkongodling. (Jag är alltid lite sent ute 😊)

Jag tror att det är bestämt nu, men så skulle jag bara skrolla igenom utbudet av blomsterfröer, och tror ni inte att jag blev kär? 

Tyvärr är mina fönsterkrukor redan upptagna, och jag är osäker på om snyggingen skulle rymmas i dem ändå - men finns det något jag skulle kunna göra för att få "Stjärnöga 'Salmon'" (http://shop.odla.nu/index.php/froer/blomsterfroer/stjarnoga-salmon.html?utm_source=kategorisida&utm_medium=shop&utm_campaign=lasmer) att funka som nattduksbordsblomma?

[Sabina]
0

Oh, den var vacker! 😍 Menar du att du vill ha den som en inomhusblomma åter runt eller bara nu när du ska så den? 

Jag vet inte riktigt hur lång tid den tar på sig att växa upp en enligt länken ska de sås feb-april. Jag tror det hade varit bra om du haft Extrabelysning eller ett väldigt ljust fönster att att ha blommorna i när de kommit upp, så de inte blir för veka och därmed känsliga.

Sen kan du ha prästkragarna ute på balkongen både i balkonglådor och krukor. De är väldigt tacksamma och blir snabbt stora och frodiga. Lättskötta blommor helt enkelt. 🙂

Till hösten vet jag att folk tar sticklingar av prästkragarna för att spara till nästa säsong.

JoannaLi
0

(Men att den var ❤️)

Nej, jag ville nog ha den inomhus över sommaren också. (Eller ja, så länge den lever :))

Rummet är väldigt ljust, med fönster åt två håll, och ljusa väggar/inredning, men det räcker kanske inte? Skulle det gå att bära ut den ibland; skulle det hjälpa? Jag vet att för något år sedan så hade jag en liten klätterblomma som inte riktigt ville ta sig och växa sig stor inomhus, så på impuls så bar jag ut den till uteplatsen ett par timmar ibland, och hade den inomhus resten av tiden, och jag inbillade mig att den växte bättre efter det. Är det något som kan hjälpa, eller bar jag krukor i onödan? :D

[Sabina]
0

Jo, det kan gå att bära ut den då och då,  men om du sår frön har du också möjligheten att testa vad den egentligen vill ha för förutsättningar då man oftast får fler plantor.
Jag undrar om det inte blir för torr luft inomhus men testa som sagt 🙂

JoannaLi
0

Tack för tipsen! :)