Nybörjare söker tips..
Första året jag har ett eget boende, så nu ska jag ta tag i mina blomfantasier och göra dessa till verklighet ;)
Har köpt in lite fröer nu, lavendel, blåsvingel (hade jag tänkt ha i samma kruka) och Prins Gustafs öga, hade gärna haft den med i samma kruka då de passar ihop men den får nog sitta i balkonglådan sedan då den kräver lite mer vatten väll och sen är en sommarblomma.
Nu till min undran:
1# Nybörjartips, sånt bra att veta liksom till den som ska förså (eller ska man direktså sommarblommorna?)
2# Vad är bäst att sätta lavendel/blåsvingel i?
För det borde väl funka att ha ihop i en rymlig kruka?
3#Hur sår jag lavendeln när jag vill ha en stor "klunga" bara, vet inte hur fröna ser ut och hur många det är iofs men måste jag endå så så att det blir fler plantor och sedan "sätta ihop" dem?
4# Vill lavendel&blåsvingel ha näring?
5#Jag har förstått att lavendeln gillar kalk, mår blåsvingeln dåligt av det?
Hehe, tacksam för svar :P
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3
Jag är också nyfiken, följer tråden!
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Sätt fröna i såkrukor först, för alla gror inte och direktsår man kan det bli luckor. Lavendel är en liten buske, så så inte för tätt, de breder ut sig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Så lavendelfröna nu under tidig vår i såjord, ställ ut sådden i ca 1 månad så den får en köldknäpp, ta in sådden inomhus och fortsätt sådden där. Skola om de små lavendelbebisarna och härda dom innan de kan vara ute på balkongen. Beroende på vart du bor i Sverige ( och vilken växtzon du bor i) Kommer du kunna ha dina lavendelplantor ute året runt. 🙂
Det går bra att ha lavendel och blåsvingel ihop, blåsvingeln har inget emot lite kalk.
Jättebra att du tänker ha plantorna i en stor kruka, det mår de bara bra utav, hellre en större kruka än för små 🙂
Till nästa vår kan du ta lavendelsticklingar och göra fler plantor. Detta är jätteenkelt och praktiskt då man ändå bör klippa ner lavendeln varje vår så den inte blir en risig buske. Då kan man ta det avklippta, och göra sticklingar av dessa.🙂
Jag själv köpte några plantor billigt på Netto som blommar överdådigt och som jag tagit massor med sticklingar av och på så sätt fått massor med plantor. Älskar lavendel (och rosor ihop) 😍