Tips till nybörjaren!
Hej!
Jag undrar om ni har några tips till en nybörjare på vad man kan odla i en liten studentlägenhet med balkong (inte inglasad). Har fönster mot öster och väster. Förra året planterade jag Tomater och paprika från frön ur grönsaker jag köpte i affären. Plantorna var inte så välskötta för jag var inte hemma under en period under sommaren så jag kunde ta hand om dom och omplantera dom så de blev tunna och späda men på två av tomatplantorna fick jag några Tomater!
Men detta året har jag mer tid och plats för att odla men vet inte var jag ska börja eller vad som är enklast. Så har ni några tips på vad jag kan så, både blommor och ätbart vore det toppen! :)
Själv hade jag himla gärna velat odla egna ärter, så pass att jag tänker försöka inomhus eftersom jag tyvärr inte har balkong 😃 Annars finns det ju massor man kan odla ute på balkong. Fundera på vad du själv gillar och kolla upp om det är lämpligt för balkong.

Mvh Stephanie 

Jordgubbar är dekorativt, gott och lättodlat, dessutom brukar man kunna få plantor gratis. Så glömmer man bort dom så gråter man inte blod.
Vanliga klassiker som plocksallad, rädisor och kryddor är definitivt något för nybörjaren.
Vad gillar du för grönsaker?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Ärtskott är annars jättegott och går definitivt att odla inne då jag gör det vintertid utan tilläggsbelysning.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Aha okej!
Rädisor är inte min favorit men jag gillar paprika, gurka (men det måste man väl ha Växthus för), morötter, såna där ärtskidor. Tycker också om timjan och persilja. Skulle gärna vilja ha violer eller penséer, går det att så och odla i kruka inomhus?
#1 jag gjorde ärtskott i en glasburk, det va jättegott! (omtyckt av min hamster också ^^)
Druvgurka går utan drivbänk, den kryper dock, så inget för en minibalkong. Fast man kan ju testa att binda upp den. Men det finns frilandssorter, hör efter på din närmaste plantskola om vilka sorter som brukar fungera där du bor.
Resten av det du räknar upp går utmärkt på balkonger, har dock aldrig dragit upp penséer från frö utan köpt plantor.
#4 Allt du räknade upp går bra att ha på balkongen.
Jag har testat så gurka också (frilandsgurka), det blev några stycken men vill du ha riktigt stor utdelning ska du odla squash. Squash kan du odla direkt i en säck med kogödsel på påse det är bara att göra 2-3 hål och stoppa i ett frö i varje hål.
För mig är även blommor ett måste så när penséerna är utblommade (vilka brukar klara sig till midsommar hos mig) så kan du ta de sommarblommor du tycker om 🙂
Tack för hjälpen och inspirationen! Har googlat lite på penséer och så jag kommer odla det och lite sallad och kryddor och nåt mer om jag har plats. Så får vi se vad resultatet blir :D kommer säkert komma på fler frågor sen.