Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikett: allmänt
Läst 1206 ggr
Stephanie
1

Växtlampa inhandlad!

Nu har jag äntligen varit förbi en Biltema och köpt mig lysrör och armatur! Jag vill testa att odla lite hemma i köksfönstret i min lägenhet utan balkong, där solljuset inte räcker till. Förhoppningsvis fungerar det med en ordentlig lampa över! :D Haha, det kan gå hur som helst, jag har ingen aning! Har även varit förbi Granngården och köpt lite fröer. Kan skriva upp vilka det blev sen när jag kommer hem :) Vissa är planerade till mitt fönster och nån kommer få följa med frökedjan.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VildaVittra
0

Vad kul! Ser fram emot att få följa odlingarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
0

Vad roligt! Jag måste också sätta igång. Ser fram emot bilder sen!

[Sabina]
0

Håller med ovanstående, det ska bli roligt att följa. 
Tror det kommer gå jättebra! 🙂

Stephanie
0

Så fröerna jag köpte var inte så genomtänkta och jag har inte kollat upp riktigt vilka som skulle passa inomhus, men ni får gärna säga vilka ni känner till och vad ni vet om dom :) Paprika - Pusztagold, en gul spets(?)paprika som blir ca 60-90cm hög. Märgärt - Kelvedon Wonder, blir ca 50cm hög. Hade verkligen hoppats på att kunna odla ärter! Valde den eftersom den inte blir så hög. Körsbärstomat - Tiny Tim, har sett rätt många tips om den så det var väl den enda jag valde ut. Står att den blir 60-90cm hög. Körsbärstomat - Sweetbaby, blir 150-200cm hög, så det är inget för mitt kök direkt. Men vet ni om de blir goda? Plocksallat - Salad Bowl, ingen tanke bakom, den såg god ut :p Spenat - Monnopa Vintersallat - Vert de Cambrai, vad tror ni om att så denna inomhus? Är det för varmt för sån kanske? Mangold - Bright Yellow, vill gärna testa mangold och fick för mig att jag nånstans läst nåt bra om gul mangold. Basilika - Ordinary, vet ni om den är god? Lätt att odla? Står på påsen att den kan odlas inomhus så jag räknar med att den ska funka. Gräslök - Biggy, ingen tanke mer än att jag vill ha gräslök. Persilja - Comun 3, samma här, ingen direkt tanke bakom. Vad har ni för erfarenheter av dessa? :)

[JeanetteK]
0

Jag kan inga märken, men persilja, gräslök, basilika, sallad av olika slag, spenat och paprika vet jag går att Odla inomhus för det har jag gjort. Men jag har ingen aning om vilka märken det var. 

Så mycket kul du köpt!

Omorika
0

Det jag har odlat inne är chili (samma familj som paprika), tomat, persilja, basilika plocksallat, tror de flesta bladsallader går Odla inomhus så länge man skördar bladen medans de är små. Allt går ju så inne men kanske mår bäst av att få va ut på sommaren.

Ljungåsen
2

Kanske självklart, men om man odlar chili/paprika inomhus så måste man hjälpa till med pollineringen, annars blir det inga frukter. Jag använder en liten mjuk pensel och borstar i varje blomma åtminstone varannan dag. Tomater är enklare att pollinera, där räcker det att ruska plantan lite.

Stephanie
0

Ja, det hade jag faktiskt hört tidigare! Sådde en paprika för några år sedan och fick en paprika från den. Tyvärr hann den inte mogna för jag glömde vattna plantan och den dog 😃 Nu hoppas jag att det ska gå bättre!