Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikett: allmänt
Läst 1677 ggr
VildaVittra
0

Permakultur på balkong

Tror ni man skulle kunna åstadkomma en permakulturodling på en balkong? Hur skulle du lägga upp det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

Det går definitivt, man kan ju om man vill odla permakultur på en köksbänk så såklart funkar det på en stor balkong.

Det ska visst vara många som gör det också (fick vi reda på då min man utbildade sig) och det är enklare att få ut mycket på litet område (ca 70 kg/kvm om jag minns rätt).

Nu har jag ju ingen balkong och när det gäller permakultur så ska man ju se hur det är just där och arbeta med naturen istället för mot den (så man kanske inte ska odla sånt som vill ha det svalt och skugga på en balkong med gassande sol och tvärt om).

Men lite jag antagligen skulle göra är att arbeta på höjden, ha kompost, ha bin och ev ett mindre aquaponicssystem.

Kanske kan man ha något vattensamlingssystem också beroende på hur balkongen ser ut.

edit: och jag skulle väl försöka att klämma in en tebuske där någonstans också 😉

l'm back

VildaVittra
1

Givetvis, alla behöver ju en tebuske. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Andorr
1

Här en länk om permakultur, till de som liksom jag inte var jättekompis med ordet. 🙂

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Permakultur

VildaVittra
1

#3 Tack! Ibland är man lite hemmablind. 😊

Andorr
1

På tal om te.

Kan man använda kaffesump i krukodling?

OT: En tanke är att kalla sajten för Krukodling, då man kan krukodla på balkong, terrass, garageuppfart med mera. 🤔

VildaVittra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade en kort video om permakultur på balkong.