Måste-växter på balkongen?
Har du någon/några växter som "alltid" måste finnas på din balkong / altan, och som du har år efter år (fast inte nödvändigtvis genom övervintring).
För min del har jag alltid chili, Tomater och pelargoner. Dessa har varierat i sort men har funnits på Min balkong eller altan i många år. Chilin och tomaterna blir kompost varje senhöst, medan pelargonerna försöker jag övervintra (med varierat resultat)
#2 för jag inte vet när det är bäst att så dom, och var dom ska stå. Bor i jämtland med en balkong emot väst.
Är väldigt nybörjare med det här med att odla saker :P
Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel
Jag förstår 🙂.
Nu när du verkar ha ett akvarium att förså i, skulle jag säga att mitten av mars är en bra tid att så i. Avhärda ordentligt och var beredd med odlingsväv för kallare sommarnätter.
Sen kan du lägga de omogna tomaterna i rumstemperatur, helst i solljus inomhus, så mognar de i efterhand där (det sista kanske du visste 🙂)
I alla fall så är odling en underbar hobby och man lär sig hela tiden nya saker 🙂
Måsten för mig är physalis och blomma för dagen. Vill alltid ha en blomma fördagen slingrande och prunkande på mitt balkongräcke men brukar sällan bli prunkande. Physalis har jag för att den mognar snabbt så man hinner få några frukter.
#1 Om tomaterna inte hinner mogna så kan du testa körsbärstomater de mognar snabbare eftersom frukterna är mindre.
Slingerkrasse och chili.
Krassen för att det är så lätt att dra upp att jag inte kan låta bli 😃 Det är skönt med något "stadigt" som alltid växer bra och blommar rikligt när en del andra växter är svårare och misslyckas vissa år.
Chilin även den för att den är enkel och för att jag inte kan låta bli att ta nya frön från frukterna varje år. Jag tycker att det är roligt att odla flera olika sorter och få fram nya hybrider. Dessutom är det gott och lätt att torka och spara till vintern. Odlade chili redan innan jag hade balkong och har plantorna inomhus på vintern.
SE*Simbelmynes
#5 Blomman för dagen är så fina 🙂 och physalis har du övertygat mig att vilja odla. Jag brukar köpa physalis då de är så goda men jag är övertygad om att hemodlade smakar ännu bättre som så mycket annat. 🙂
#6 Ja, de är bra och lättodlade växter som man får mycket glädje av.
Oxalis, då tänker jag på min mamma som alltid hade röd lyckoklöver, både inomhus och på sin balkong. ❤️
# 7 slingerkrasse är så fina och lättodlade. En av mina favoriter och mycket fint i hop med rosor i gula nyanser, mina odlade jag i en rabatt med fredsrosor och rosen westerland69. Men det var längesedan jag odlade dom nu. De sista åren jag hade dom i min trädgård fick jag mängder av fjärilslarver så jag tröttnade, då fjärilslarverna även invaderade resten av rabatten.