Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettfröer
Läst 2226 ggr
[Sabina]
0

Har du börjat så?

Igår sådde jag de första fröna för i år. Det var chili (bhut jolokia) och piri-piri. Av någon anledning glömmer jag nästan alltid  de frön som ska sås tidigt, fastän man sitter och drömmer om våren och sommaren inomhus så kommer jag aldrig till skott med sådderna.

Senare har jag även planerat att så Tomater och smultron .

Har du sått något än? Vad planerar du att så?

VildaVittra
0

Jag har inte sått än då jag måste köpa lysrör först, men jag har klippt sticklingar av min rosmarin, så jag får fler plantor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

askan
0

Om man sår så tidigt, bör man ha lampor då?

Jag sådde allt i mars förra året men det börjar klia i fingrarna. Chili och paprika, blomman för dagen och nån mer klättrare typ rosenböna tänker jag mig.

[Sabina]
0

#1 Ja, lysrör till sådderna vill jag också köpa mig och ha i förrådet. 

Jag såg en  bild i höstas på någon som skruvat fast  lysrör på en lagerhylla. Ett lysrör för varje hyllplan. Det hade ju varit idealet men då blir det nog protester här hemma då förrådet är sprängfyllt med så mycket annat. Jag dock försöka köpa lysrör till åtminstone till ett par hyllplan till mina sådder.

[Sabina]
0

#2 När jag brukar så i mars har jag inga lampor, de plantor som blir lite gängliga brukar jag istället toppa lite oftare och sedan ha i mitt söderfönster. Hittills har det fungerat.

Men man får oftast mer robusta plantor om man har möjlighet att ge tillskottsljus.

VildaVittra
0

#2 Ja, annars riskerar plantorna att bli långa och gängliga i våra mörka rum.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
0

Ska snart börja med rotsellerin den brukar man behöva börja med i januari men med resten väntar jag, det går bra vänta till mars-april med tomat-chilisorter och då är ljuset bättre.

[Sabina]
0

#6 Ja, ljuset är bättre i mars-april men chili har ofta lång utvecklingstid så det bör man så i mitten av januari-mitten av februari. Detta gäller de flesta chilisorter. Det har hänt att jag väntat till mars några år då jag inte haft tid att så innan men det resulterade tyvärr i att chilisarna inte hann utvecklas och mogna.

Åsa S
0

Man kan välja chilisorter med kort utvecklingstid som snabbare blir klara  så jag brukar inte ha några problem med att få dem att mogna. Fast i år tror jag nog jag köper en planta av nån av chiliföreningarna på mässan det räcker ju ofta med bara nån planta det är så mycket annat man vill ha på balkongen och chili är såna spinnmagneter.

Omorika
1

Tänkte på belysning. Det finns billiga lågenergi lampor med rätt ljustemperatur för växter billigt på olika lampsidor. De går använda i vanliga fönsterlampor. Blir lite skarpare ljus men ser ändå helt OK ut.

[JeanetteK]
0

Jag har inte börjat än. Bara i huvudet. 🙂Har ett köksfönster i söderläge som jag tänkte ha lite krukor i.

VildaVittra
2

#10 Då drar man fram köksbordet till det fönstret och täcker bordet med några tusen såkrukor. Vet du inte det?

Familjen kan äta vid sina datorer istället. 😎

[JeanetteK]
1

#11 Perfekt! Maken kommer inte hem förrän i morgon så jag hinner fixa detta innan dess!🤫 😃👍

Ljungåsen
1

Nu har jag kommit igång med mina sådder, lite smått än så länge.  Lagerhyllan är röjd från allt junk som samlas där under vintern, och timern till lysrören är programmerad. 9 plantor med chili, och en med paprika blev sådda idag.

Omorika
1

Jag beställde frön igår så hoppas de kommer snart för då ska jag börja. Först med lite krukväxter som streptocarpus mm och senare tomat och chili. Jag brukar aldrig få färdiga chilisar men tycker de är roliga att odla ändå.