Växthus
Jag har i flera år tänkt på att jag skulle vilja ha ett växthus / odlingsvitrin på altanen, ett sådant litet som inte tar så mycket plats och som också får plats på en balkong.
De är dock hiskeligt dyra att köpa in så jag tvekar lite. Om jag skulle skaffa det ändå, spelar det då någon roll om fönstren är av kanalplast eller glas? Tänker att kanalplasten å ena sidan inte är lika känslig och går inte lika lätt sönder å andra sidan så kommer inte solljuset in i samma uträckning som med glasfönster? Hur ska jag tänka och vad ska jag prioritera om jag måste välja?
Tyvärr finns det inga möjligheter för mig att snickra ihop ett, utan jag måste köpa.
Kanalplasten blir dock skör med tiden, får du tag på gamla fönster så är det inte komplicerat att bygga själv.
Tycker det är synd att ikea slutade sälja sitt väggväxthus, hade gärna haft ett jag också.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tror det beror på vad du ska odla. För Tomater och annat som behöver mycket ljus skulle jag välja glas.
Varför kan du inte göra ett själv, det är väl inte så svårt? Eller be någon hjälpa dej?
Har man tur kan man hitta gratismaterial.
En annan enkel variant är att köpa en lagerhylla (inte stavlimmad som Ikeas Ivar, då hyllplanen bucklar sig av fukten) http://www.xn--ob-eka.se/mala-fixa/redskap-tillbehor/forvaring/lagerhylla-3800684 och plastglas http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/ . Inte mycket mer jobb än att montera ihop ett färdigt växtvitrin.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 och #2 okej om jag tänker så, så är det ju fler fördelar med glas då det verkar mer hållbar i längden samt att odlingsbetingelserna blir fler.
#1 och #3 Det är hälsan/kroppen som sätter stopp för byggandet och har tyvärr ingen jag känner som vill hjälpa.
Jag skulle välja kanalplats för den har en mycket bättre isoleringsförmåga och det gör att man kan förlänga säsongen på våren och hösten. Glas isolerar dåligt i jämförelse fast det är iof snyggare.
Hade själv tänkt bygga nått av gamla fönster men har inte plats (ska ju kunna va på balkongen också) Så jag ska göra ett tillfälligt med bygg- och bubbelplast till försommaren så det inte blir så blåsigt och kallt i början.
Åh växthus är en dröm för mig också. Måste hitta rätt läge för det på tomten då jag bor i storm-Skåne. Tror jag vet var jag vill/kan ha det lite i skydd bakom ett plank. Planket står i väster där blåsten kommer från 95 % av gångerna, från havet. Sen är det ju det där med om man ska bygga själv eller köpa, glas eller plast och sen storlek… Jag har säkert planerat klart om ett par, tre år… 🤪
Kan man ha ett akvarium kanske?
/Surpan
#8 Akvarium går jättebra, även terrarium.
#9 Tufft, tack!
/Surpan
#6 ja, just det det var bra att tänka på att förlänga säsongen också… hm nu blev det genast svårare igen 😃. Det jag tänker jag skulle vilja ha i växthuset är framförallt chilin. Så då kanske kanalplast ändå är bättre pga dess isoleringsförmåga 🤔…
Jag har märkt att chilin får väldiga bladlusangrepp pga stress när jag tar in den på hösten. Fast så länge den står inne hela tiden efter sådd så trivs den utmärkt inomhus utan några som helst skadedjursangrepp. Då får den dock inte lika många blommor och chilin mognar dåligt/långsamt.
Visa gärna din lösning på balkongen med bubbelplast. Tror det kan vara en bra tillfällig lösning 
#7 Ja, ett riktigt växthus ❤️ ska jag också ha ute på mitt lantställe men jag måste "tyvärr" bygga klart boningshuset först innan växthuset. 🙂
#8 Tyvärr har jag sålt mitt 200 l akvarium annars hade det varit en bra lösning, samma sak med försådden nu på våren. 🙂
#12 Tack för tipset, ja, den var fin. Såg andra fina modeller också så amazon ska jag studera lite närmare 🙂
Det här var ju så snyggt och man får ju hela 1000 kr rabatt om man köper två. http://www.klostra.se/vaxthus-for-pallkrage
🤦♂️ Tja, hoppar jag över och äta några månader eller år så går det ju.
#14Ja, den är såå snygg 👍. Jag har spanat in den sen länge men smakar det så kostar det,,,,😕
Man kan iof isolera glasväxthus på våren och hösten med bubbelplast. Så gör en i min hemby och hon börjar tidigt, för att vara här i norr.
#17 Det var ju en jättebra idé.
Bra att tänka på för då får man fördelarna med både glasväxthusen och dess förmåga att släppa in solljuset och att förlänga säsongen som med växthusen av kanalplast.
Men så konstigt jag hade missat #4
Det är ju en bra idé och inte så mycket svårare eller tyngre än att skruva ihop själva hyllan och borra lite. Det är troligtvis en av de billigare varianterna på växthus också + att man kan göra den så bred man vill +.man kan måla eller lasera så den matchar resten av inredningen. Jättebra! 👍