Inventering fröer
Varje år råkar man köpa dubbletter av fröer man redan har hemma samt att man glömmer köpa det man har slut på.
Har ni ordning på era fröer så minskar risken för det enormt. Jag har alla mina fröer i ett fotoalbum där de är sorterade efter när de ska förodlas alternativt att det är direktsådd.
Så vad jag har att tillgå är (nu har ju jag en tomt, så har nog lite *host,host* mer än vad som ryms på en balkong:
Direktsådd
Indiankrasse Majrova Morötter Sockerbetor Tre påsar rädisor (ja, jo, mitt system är inte helt felfritt, okej?) Libbsticka Dill Svartsenap (sista försöket, har aldrig lyckats få dem att gro) Pak Choi Någon okänd asiatisk kål vars frön ramlade ner i min ficka Två påsar sallad Land Cress (medföljde världens bästa trädgårdstidning dvs Kitchen garden, givetvis engelsk)
Februarisådd
_Nätmelon
Gurka
Greyhound kål
Kapkrusbär
Paprika
_
_Marssådd
_
_Gul lök
Mjölmålla
Blomkål
4 sorters squash (mmm..🤤)
Körsbärstomat
Ringblomma
Tagetes
_
Aprilsådd
Basilika Koriander En annan tagetes
Höstsådd
Humle Björnbär Rosenkvitten Persilja
Nej, mitt grönsaksland är inte flera kvadratkilometer stort, men det är så evinnerligt svårt att inte köpa alla roliga saker.
Så vad har ni för frön i gömmorna?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Frön jag själv skördat från olika frukter och grönsaker: Flera sorters körsbärstomat, jordgubbsfrön, citronfrön, äppelfrön, aprikosfrön, hirs, ärtor, jätte-haricots jag inte minns exakta namnet på, aubergine, zuccini, gurka, avokado, blå kongo(potatis jag odlar i kruka just nu för att se hur det blir. Groddar superbra!).
Köpta: fröblandning för småfåglar, sockerärtor, förgätmigej, luktärtor, mynta, klassisk morot.
Oj, vilken ordning du har på dina fröer VildaVittra! Riktigt så bra ordning har inte jag utan jag har fröna i en låda, men jag har dom i någon sorts planteringsföljd, som dock hela tiden stökas till *host host*
Jag skulle börja skriva upp dom men insåg att jag har ju närmare 100 olika fröer 😮, både egentagna och köpta, så jag gav upp…. men jag inser nu att jag måste ha någon sorts organisering som du har, även om jag inte har dubbletter av något 😇
#2 Hehe, jag har fler fröer, men dom ligger hemma hos min mor, så risken är att hon sått dom.
#1 Är det svårt att odla hirs?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Väldigt enkelt tycker jag. Jag fyllde en blomlåda med jord, kastade i en näve hirsfrön ovanpå, vattnade, och efter några dagar grodde dem. Hade jag inte låtit fåglarna gå lös på dem hade dem växt och gett egna frön. Jag planterade mina Tomater och blev mäkta förvånad att se en hirsplanta växa sig stor och ståtlig mitt ibland dem. De frön som den gav fick mina fåglar.
Vilken bra idé med ett fotoalbum ska nog ta efter det. Nu har jag allt i en låda som jag går igenom samtidigt som jag köper nya frön men har jag glömt kasta en tom påse kan det bli snopet när jag sen ska så.
Jag har testat en bunt olika sorteringsmetoder för fröer genom åren. Ingen är så där klockrent bra, tycker jag. Just nu ser det ut så här:
Fröer som ska odlas utomhus ligger i kuvert, sorterade efter växtgrupp.
Fröer som ska odlas på altanen ligger i en låda, grupperade efter när de ska sås.
#6 Det är lite bättre än mitt iaf. 😃