Balkongodling iFokus

Balkongodling

Etikettallmänt
Läst 1291 ggr
VildaVittra
2

Varför odlar du?

Finns det någon speciell orsak till att du förvandlat din balkong till en oas eller är på väg att göra det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Andorr
0

Resultatet kittlar oftast min gom.

I vissa fall, när det gäller att lösa uppdykande odlingsproblem, kittlas min hjärna.

🙂

[Sabina]
1

När det gäller krukplanteringar med blommor och dess exprimenterande tror det är ett uttryck för en sorts kreativitet. Sen vill jag gärna veta var och hur de saker jag stoppar i munnen kommer ifrån, så när jag odlar ätbara saker är det alltid medvetet ekologiskt odlat. Det finns inget godare att äta än det man själv odlat.🙂

Andorr
0

Ja. Den psykologiska smaktillsatsen är inte utan betydelse. 👍

[Sabina]
0

#3 Hehe, nej precis 👍

Omorika
1

I brist på trädgård och för att underlätta för min lantissjäl måste balkongen vara så mycket oas som möjligt i kombination med verkstad.

Guldpaddan
0

Jag odlar nästan enbart växter och blommor, och så gillar jag när det flyttar in små roliga kryp. Det känns som en lite minvärld, jag bor centralt i Stockholm, så då blir det extra viktigt att de har någonstans att vara. I somras hade vi bin för första gången, en liten lite brunpälsad familj.

gulzebra
1

Jag ville ha jordgubbar och jordgubbar är dyra 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Surpan
1

Jag odlar ju inte direkt, men mina halvtappra försök förra året berodde mest på att jag tycker om att ha någonting att pyssla med. Det är en av anledningarna till att ha djur också, jag tycker om att gå runt och pilla och peta på saker, ta hand om det och hitta nya saker. 🙂 Sen skulle jag jättegärna vilja bjuda på någonting hemaodlat på min födelsedag (juli) nått år. Funderar på att odla ätbara blommor att dekorera tårta med i år. 🎂

/Surpan

[Yllhilda]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har ju jag har inte en riktigt balkong. Hade arkitekten inte varit sadist hade vi haft en. Vi har en halv-fransk balkong med en halvmeter hylla utanför räcket där man hade kunnat stoppa räcket istället. Inte nog med det, dina fötter lämnar aldrig lägenheten trots att räcket är en liten bit ut, så att luta sig mot det är obekvämt.

Men med det sagt; jag odlar för att jag vill ha grönt och levande omkring mig, det ger en myskänsla i magen och gör mig glad. Och den dagen jag får plats att ha en ordentlig trädgård kommer jag ha massor av erfarenhet! Sen tycker jag det är roligt att folk som tittar upp mot där vi bor ser växter och kanske blir lite gladare. 🙂 För det mesta odlar jag grönsaker och frukter då jag tar fröna från exempelvis en ovanligt smaklig tomat så jag kan odla den själv.

VildaVittra
0

#9 Men vilken konstig konstruktion? Varje kvm kostar ju en slant att bygga, så jag fattar inte hur denne tänkte, för om det kostar så ska man väl kunna använda den även om den är smal?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Yllhilda]
0

#10 Det är ju det vettigt folk tänker, att det är korkat att låta plats gå oanvänd. 

En riktigt skum konstruktion det här. Sen är det inte vanliga dörrar, utan fönster med kanten så högt upp att du trycker i smalbenet när du ska luta dig mot räcket. Jag hade tur att mina blomlådor var så smala att dem precis rymdes bakom när fönstrena stängdes.. Enda fördelen jag kan hitta i denna skumma konstruktion

VildaVittra
0

#11 Går det inte att förankra stora krukor i räcket på utsidan och odla typ ett dvärgträd eller nått? Kanske en uppstammad vinbärsbuske?

Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? Klagar tillräckligt många så kan det ske ombyggnationer. Som i ett hus jag bodde i så flyttades balkongerna som då kunde vara en 6 kvm istället för 1.

[Yllhilda]
0

#12 Ja, och det är precis vad grannen har gjort. Hans krukor är enorma så det är lätt att nå jorden i dem. Jag har inte vågat mig på något sådant ännu, såvida jag inte bygger en speciell anordning(vilket jag faktiskt har planer på, vet bara inte hur jag ska gå tillväga).

Vi pratade med grannen om det, men han sa att eftersom det bara är vi som bor högst upp som lider är det inte prioriterat. 8 av 40 väger inte nog tungt. Det är bostadsrätter, men det är flera som hyr ut, bland annat våran är uthyrd.

VildaVittra
0

#13 Ta upp det på mötet ändå, taskig attityd att ni inte spelar någon roll. Jag har drivit igenom allt möjligt förut som bara gagnade få.

[Yllhilda]
0

#14 Som hyresgäster är det inte vi som går på mötena. Men vi ska prata med ägaren till lägenheten om det.